Mojn, jylkat og rubber: Der er penge i dialekter

Astrofysikere har succes med at undersøge dialekt-universet og sælge plakater med egnsudtryk

Hedder det ”sårt” eller sort? Går man en tur i midtbyen eller i centrum? Det kommer helt an på landsdel og dialekt.

To studerende fra Aarhus har gjort dialekter til en levevej. De har nemlig startet plakatfirmaet Dialægt, som sælger plakater med forskellige vendinger og udtryk fra. for eksempel Randers, Lolland og Bornholm.

En idé, der har fået stor succes, fortæller direktør Andreas Helbo Beck.

- Vi har eksisteret i seks måneder nu, og det er kun gået én vej. Vi fandt ud af, at dialekter er rigtig sjove og noget, der ligger noget personlighed og hjemstavnsfølelse i, siger han.

Andreas Helbo Beck og kompagnonen Nikolaj Lykke Viborg er begge astrofysikere, og faktisk opstod idéen med dialekt-plakater under en forelæsning.

- Vi var til forelæsning i det interstellare medium, hvor man arbejder med støvkorn, som jeg fik udtalt ”støvkårn”, fordi jeg er fra Aarhus, og det var Nikolaj ved at falde ned af stolen af af grin, forklarer Andreas Helbo Beck.

Derefter allierede de sig med en sprogekspert og en grafiker.

- Som astrofysikere ved vi jo ikke noget om, hvordan man starter en virksomhed op eller grafisk design. Men vi har altid gerne ville skabe noget selv og skabe en virksomhed selv, siger han.

Her fortæller Andreas Helbo Beck mere om Dialægt

  • Print
  • Del artiklen: