Opråb fra transportbranchen: Der er akut mangel på uddannede lastbilchauffører

Lastbilchaufførernes gennemsnitsalder stiger, og branchen vil i den grad mangle chauffører inden for en kort horisont.

Hvem skal bringe juletræer ud til forhandlerne i fremtiden? Manglen på lastbilchauffører ser ud til at stige de kommende år. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Der er akut mangel på lastbilchauffører, og det ser ikke ud til at blive bedre i fremtiden.

I dag er næsten hver anden lastbilchauffør over 50 år, og gennemsnitsalderen har været stigende de sidste år.

Det viser tal fra Dansk Industri og Danmarks Statistik.

Lasse Hansen ejer fragtfirmaet Leif Hansen A/S, hvor mere end halvdelen af hans ansatte er over 50 år. Han er derfor bekymret for fremtiden.

- I løbet af de næste fem til ti år vil jeg få en naturlig udskiftning af cirka 10 til 15 chauffører, men er der nogle nye chauffører til at overtage? Er der nogen, der har lyst til at være chauffør i dag? siger han.

Bekymringen deles flere steder fra. Brancheorganisationen for Den Danske Vejgodstransport, ITD, repræsenterer de 800 danske transport- og logistikvirksomheder, og her er meldingen klar.

- Vi vil i den grad komme til at mangle chauffører inden for en kort horisont, siger public affairs chef i ITD, Karen Roiy.

Hvis problemet ikke bliver løst, kan det koste dyrt for virksomhederne.

- Den store udfordring for vores virksomheder er, at hvis de ikke kan rekruttere arbejdskraft, så kan de ikke efterleve de ordre, der kommer ude fra produktionsvirksomhederne, og det vil det selvfølgelig ramme dem økonomisk, siger Karen Roiy.

Også Dansk Industri og 3f Transport mener, der er behov for handling her og nu.