Opsang til erhvervslivet: I glemmer at tænke nyt

Undersøgelse blandt 1.700 virksomheder viser, at der ikke er fokus på innovation. Det kan koste dyrt

Det er ikke innovation, der er på dagsordenen, hos de fleste virksomheder. Det er derimod kunder og produktivitet (arkivfoto). (Foto: Monkey Business Images © ColourBox.com)

Danske virksomheder dropper at tænke nyt, lyder meldingen fra forskerne Jens Holmgren og Ole Uhrskov Friis fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus Universitet.

De har spurgt topledere, mellemledere og medarbejdere i 1.700 virksomheder, hvordan nye idéer bliver behandlet, og hvor mange nye ideer, der bliver ført ud i livet.

Resultatet er ikke prangende, lyder det fra Jens Holmgren.

- Innovation har stort set ingen fokus i de fleste virksomheder, hvorimod produktivitet og kunderne har fokus.

Han siger, at virksomheder normalt ikke har så stor fokus på innovation i krisetider, men han er bekymret over, at fokus fortsat mangler, nu hvor vi er ude af krisen.

- Det er netop gennem innovation, at vi skal skabe fornyelse, nye arbejdspladser og arbejdsområder, der kan blive den nye motor i den vækst, vi helst skal have i Danmark.

Det kan blive dyrt for virksomhederne, hvis de ikke tænker innovation, siger han. Det kan nemlig både koste på bundlinjen - og det kan koste arbejdspladser.

- Hvis det fortsætter på den måde, vil virksomheder og bundlinjer stagnere, og vi vil ikke få den udvikling og vækst, vi har behov for, med det kæmpe behov, vi har for at få skabt arbejdspladser.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.