Slut med taxagult: Letbaner kræver disciplin i trafikken

Direktøren for letbanen i Aarhus forventer flere uheld, hvis ikke bilisterne ændrer adfærd.

Letbanerne er stærkt på vej i Aarhus. Det kræver, at bilisterne husker på færdselsreglerne. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Bilister i storbyerne skal forberede sig på, at nye letbaner kræver mere disciplin af dem i trafikken.

Letbanen i Aarhus begynder kørslen på den første linje til juni, Odense stiger på i 2020, og København følger efter i 2023-2024.

Det er især i vejkrydsene, der er fare på færde, forklarer direktør i Aarhus Letbane, Claus Rehfeld.

- Når man svinger til venstre og krydser ind over et letbanespor, dur det ikke at smutte over for taxagult. Man kan risikere, der kommer et letbanetog, siger han.

Sker det, taber bilisten slåskampen, for det er 45 ton, der kommer buldrende med op mod 50 til 60 kilometer i timen, og bliver man ramt, så slår man sig alvorligt.

Claus Rehfeld regner derfor med uheld i vejkrydsene.

- Det er vejkrydsene, man kan forvente at se de første uheld med en letbane, siger han.

Erfaringer fra andre byer med letbaner viser, at der er højere uheldsfrekvens i det første år. Derfor laver for eksempel Aarhus Letbane en kampagne, der fortæller borgerne, hvordan de skal begå sig, når letbanen ruller ud på skinner.

- Men overholder man, hvad lyskrydset signalerer, er det ganske, ganske ufarligt med letbanen, siger Claus Rehfeld.

Aarhusianske trafikanter skal snart begynde at vænne sig til at holde øje med letbanen, for allerede om halvanden måned begynder man at lave test inde i byen.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.