Smalltalken på arbejdet gør dig gladere

Det øger arbejdsglæden og trivslen, hvis man husker at tale om løst og fast med kollegerne.

Hvordan går det? Hvad fik du i julegave? Hvad mener du om vejret?

Det kan godt være, at den slags smalltalk både er banalt og ikke særlig arbejdsrelateret, men det er ikke desto mindre enormt vigtigt for at holde gang i arbejdsglæde og trivsel på jobbet, mener psykoterapeut Anette Krogh.

- Man lærer at slå hjernen lidt fra og bare være i kontakten med det andet menneske uden at tænke på, at det nødvendigvis skal give mening, siger hun.

Der er en voksende erkendelse af, hvor vigtig smalltalk er på arbejdspladsen.

- Forskningen viser også, at hvis man er i stand til at smalltalke inden en forhandling, så giver det et bedre resultat, forklarer hun.

En af de virksomheder, der aktivt har taget smalltalken til sig, er JohnsonControls i Aarhus-forstaden Højbjerg.

Her har man hvert år en uge kaldet Vison Week, hvor der er plads til, at medarbejderne kan lære hinanden at kende på andre måder end det rent faglige.

Det har båret frugt, fortæller HR-direktør Lene Overgaard.

- Vi havde det sjovt. Vi grinte sammen, vi fik mødt hinanden, og nu kender jeg lidt til medarbejderne. Det gør det lidt nemmere. Nu hilser jeg på dem på gangen og i kantinen, siger hun.

  • Print
  • Del artiklen: