Superligaklubber spiller penge ind til socialt udsatte

AGF vil i kampen søndag mod AaB give 10 kr pr billet på en enkelt tribune til sårbare unge

En del af billetindtægten fra AGFs kamp mod AaB på søndag vil gå til to lokale projekter, der skal hjælpe unge på rette vej i tilværelsen. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Når AGF på søndag møder AaB i forårspremieren i Superligaen i fodbold er der ikke kun points og prestige på spil.

Kampen vil også skaffe penge til socialt udsatte unge.

En del af billetindtægterne vil nemlig tilfalde to lokale projekter - Springbræt Aarhus og ’Vi Tror På Dig’. Projekter, som hjælper sårbare og udsatte unge mennesker på rette vej i tilværelsen.

Superligaens hovedsponsor Alka, og samtlige Superliga-klubber har i denne sæson besluttet at oprette en CSR-pulje, der bakker op om udvalgte sociale indsatser.

Aarhus-projektet: "Vi tror på dig" får gavn af pengene fra AGF.

- Der er udsatte unge, som måske bor på gaden og højst sandsynligt har et misbrug, psykiske diagnoser og dårlig økonomi. Vi forsøger at give dem en pause, hvor de kan arbejde med sig selv og se, om de kan oparbejde et overskud, fortæller medarbejder på projektet, Sofie Koch.

AGF-støtten skal give de unge flere muligheder.

- I foråret kan de komme ud at svømme, sejle, rappelle og køre mountainbike. Det har stor betydning for både den fysiske og mentale sundhed og er et vigtigt redskab til at skabe gode fællesskaber, som ikke handler om hjemløshed eller ryge joints , forklarer Sofie Koch.

Blandt de øvrige superliga-klubber haer AC Horsens valgt at give penge til foreningen BROEN, som giver udsatte børn mulighed for at dyrke deres fritidsinteresser.

FC Midtjylland støtter klubbens Special Olympics-hold, som er et fodboldhold for udviklingshæmmede.

Sønderjyske sender penge til et julemærkehjem, mens Lyngby Boldklub hjælper "Mind Your Own Business" - en organisation, der arbejder med iværksætteri for udsatte drenge i alderen 13-17 år.

Alkas Superliga-sponsorat bidrager med 250.000 kroner, som fordeles blandt ligaens 14 klubber og kanaliseres videre til de udvalgte sociale indsatser.

Herudover har klubberne hver især udvalgt én kamp i sæsonen, hvor der indsamles midler til CSR puljen.