Tema Aarhus Letbane

Ugen før åbningen: Letbanen giver lange bilkøer og tomme vejkryds

Nogle bilister oplever rødt lys i fire minutter, og i andre kryds når kun otte biler over for grønt, selv om der slet ikke kommer et letbanetog endnu.

Når Letbanen for alvor begynder at køre, skal trafikanter, cyklister og fodgængere i Aarhus vænne sig til en helt ny medtrafikant. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Mange bilister bander over Letbanen i Aarhus, som i disse dage øger antallet af testkørsler, inden den for alvor åbner 23. september.

Der opstår derfor lange bilkøer ved mange af de vejkryds, hvor Letbanen kører igennem.

Nogle bilister oplever rødt lys i fire minutter i alle retninger, uden at der kommer noget letbanetog, mens der i andre kryds kun når otte biler over for grønt, selv om et letbanetog slet ikke er i syne.

Projektleder Asbjørn Halskov-Sørensen fra Aarhus Kommune beklager.

- Vi har fuld forståelse for, at man er irriteret over tilstanden derude lige nu, siger han.

Aarhus bliver nemlig det første sted i Danmark, hvor en trafikant, Letbanen, får fortrinsret i vejkryds.

Det sker alle steder i byen med undtagelse ved de to største kryds ved Ringgaden ved Aarhus Universitet og Ringvejen ved Vandtårnet.

I første omgang åbner den 12 kilometer lange strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby (AU Hospital) via den nye havnefront og Randersvej. (Foto: Aarhus Letbane © Aarhus Letbane)

Derfor er trafiksignalerne ved at blive indstillet til de nye tider, og anlægschef Jørgen Hansen fra Letbanen siger, at den slags fejl retter man netop i disse dage.

- Signalerne skal jo indstilles, så der ikke er fejl, og de reagerer hurtigere. Fire minutters ventetid, hvor der ikke sker noget i krydset, er selvfølgelig ikke acceptabelt, siger han.

Når Letbanen kommer til at køre permanent, vil bilisterne på en del strækninger ikke opleve lavere hastighed i forhold til før Letbanen, mener projektleder Asbjørn Halskov-Sørensen. Men det er anderledes ved de tre store kryds, hvor Letbanen skal dreje.

- De steder vil man nok opleve, at der bliver en lille smule længere rejsetid, siger han.

For i mange kryds får bilisterne grønt lys i kortere tid, når Letbanen kører forbi, men det skal trafikreguleringerne på sigt kunne kompensere for.

-Når Letbanen kommer rigtigt i gang, så vil anlægget se på, hvilke trafikanter der blev snydt for grønt lys. Derefter bliver der koblet ekstra grøn tid ind, så der ikke opstår trafikpropper, siger Asbjørn Halskov-Sørensen.

Pas på den tonstunge trafikant

  • Trods sit navn er Letbanen en tung dame, der kommer til at køre side om side med fodgængere, cyklister og bilister. Op til 50 ton per vogn, siger vægten.
  • Der er en sikker metode til at undgå ulykker: Overhold færdselsloven.
  • Her er fire grunde til at være ekstra opmærksom på Letbanen.
    • Hold afstand til sporet. Letbanen vejer omkring 50 ton og 2,65 meter bred. Den kan gøre stor skade på ting og mennesker, hvis den kolliderer med dem.
    • Hold øje og stol ikke på dine ører. Letbanen kører på el og støjer derfor meget lidt i forhold til dieseltog. Går du med høretelefoner, vil du for eksempel ikke kunne høre, når der kommer et letbanetog.
    • Stå ikke på sporet – Letbanen kan ikke køre udenom. Letbanen kan af gode grunde ikke dreje som en bil eller en cykel, fordi den jo kun har skinnerne at køre på.
    • Letbanen tager lang tid om at bremse. Når der er sket ulykker i forbindelse med letbaner i udlandet, er bremselængden ofte årsagen. Derfor er det uhyre vigtigt at holde øje med Letbanen. Det gælder særligt i kryds, hvor der skal være plads til både fodgængere, cyklister, bilister og letbanetog.
    • Kilde: Aarhus Letbane

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.