VisitAarhus: Vi har gode erfaringer med at lukke turistkontorer

Flere byer har lukket eller planlagt at lukke turistkontorer helt eller delvist.

Både i Jammerbugten, Aalborg, Odder, Silkeborg og Aarhus har man erfaringer med at lukke turistkontorer helt eller delvist. Og flere byer overvejer at gøre dem kunsten efter.

Der er nemlig for langt mellem turisterne mange steder, til at det kan betale sig at holde åbent hele året rundt.

- Vi kunne se, at antallet af turister, der besøgte os, var nedadgående, og at et fysisk kontor binder mange ressourcer, som vi ønskede at frigive til markedsføring og til at skaffe flere turister, siger direktør i VisitAarhus Peer H. Kristensen

VisitAarhus lukkede de traditionelle turistkontorer allerede tilbage i 2011.

I stedet har man som de første indført mobile turistinformationer, som åbner, når der er et behov for det - eksempelvis i sommerperioden eller vinterferien, fortæller VisitAarhus-direktøren:

- Vi lavede en gæsteservicestrategi, der gik ud på, at vi kunne servicere turisterne, dér, hvor de var. Så vi oprettede mobile turistkontorer på Store Torv, ved Banegården og Rutebilstationen og snart også Dokk1.

Det har givet pote, fortæller han. Her er de dagligt i kontakt med mellem 400-700 personer i højsæsonen.

- Vi møder mange flere turister nu. Vi møder dagligt det antal, vi mødte om ugen, inden vi indførte de mobile turistinformationer.

Han fortæller desuden, at Aarhus’ model har trukket stor opmærksomhed fra udlandet.

- Europæiske storbyer som Bruxelles og Dublin kigger på Aarhus.

  • Print
  • Del artiklen: