Din personlige profil ender hos data-købmænd i USA

Når du accepterer cookies ender din profil typisk hos data-købmænd. Alligevel accepterer 9 ud af 10.

Hver gang du klikker ja til cookies på en hjemmeside, så giver du lidt af dig selv til den virksomhed, der står bag hjemmesiden.

Men det er ikke kun hjemmesiden, du besøger, der får glæde af dine informationer, fortæller Anette Høyrup, der er chefjurist i Forbrugerrådet TÆNK.

-Det, der er lidt skummelt, er, at der bliver bygget en hemmelig, skjult profil op om hver eneste af os. Den kan være meget detaljeret og følsom, eftersom vi jo nærmest lever på nettet, siger hun.

Alligevel læser 86 procent af os aldrig eller sjældent betingelserne, før vi accepterer en cookie, viser en undersøgelser fra Forbrugerrådet TÆNK.

Ifølge Annette Høyrup ender de følsomme profiler typisk hos data-købmænd i USA og bliver koblet op på vores navn og adresse.

- Vi bliver fuldt identificerbare. For eksempel omkring vores diagnoser, spillevaner og politiske overbevisning. Og så kan de lave endnu flere målrettede reklamer, der endda kan ende i vores fysiske postkasse, siger hun.

Hun henviser til et eksempel fra USA, hvor en far fik babyreklamer i postkassen fra det lokale supermarked. Butikken havde analyseret sig frem til at hans datter var gravid, før han vidste det.

Chefjuristen opfordrer derfor forbrugerne til at bruge de blokeringsværktøjer, de har adgang til, samt at slå tredjeparts cookies fra. Det er nemlig dem, virksomhederne bruger.

  • Print
  • Del artiklen: