Elever indretter selv aktivitetsområde

Arkitekter tog ud for at rådføre sig med eleverne på en skole i Odsherred, og eleverne ved godt, hvad de vil have.

Hvis arkitektfirmaet Nomadisk af Natur lytter til eleverne i Højby, som de har lovet, så skal de tegne baner til både fodbold og parkour.

Eleverne ved nemlig godt, hvad de vil have.

- Nogle forskellige baner, hvor vi kan skate, køre på løbehjul og lave parkour, siger en af eleverne, Jeppe.

- En større fodboldbane for jeg spiller rigtigt meget fodbold. Men fodboldbanerne er altid optagede, siger Lasse, der også ønsker sig flere muligheder for at dyrke parkour.

Liv fra 6.b. ønsker sig også flere udendørsaktiviteter.

Nomadisk af Natur har erfaringer fra Skovshoved Skole, hvor 4. og 5. klasserne har designet skolegården.

Det er meget givende at inddrage eleverne, men også kompliceret forklarer cand. merc i Innovation og Business fra CBS Niclas Rønne.

- Det er sindssygt kompliceret at inddrage de unge, men vi elsker den kompleksitet. De strækker vores begreber og vores arkitektur i alle mulige retninger, vi aldrig havde drømt om, uddyber han.

Elever tænker anderledes

Lederen af SFOen på Højby Skole, Michael Wørts, er glad for at se, at eleverne er inddraget i processen med at designe aktivitetsområdet.

- Bare det møde med nogle udefra, der kommer med nogle anderledes tanker og idéer om, at eleverne selv er medskabende, det er jeg ret sikker på, at de unge får ret meget ud af, siger han.

Arkitektfirmaet består blandt andet af en arkitekt og bygningskonstruktør, en antropolog med speciale i menneskets relation til sine omgivelser.

I næste uge rykker maskinerne ind, og byggeriet går i gang.

  • Print
  • Del artiklen: