Facebook-ekspert: Du skal være personlig

Ung iværksætter giver råd til foreninger og erhvervsdrivende i at slå igennem på Facebook.

Den er egentlig velment, men det virker bare ikke rigtigt: En annonce i avisen om gymnastikforeningens opvisning, eller en seddel i genbrugsbutikken om længere åbningstider.

Det er der ikke mange, der får øje på. Hvis du derimod reklamerer på sociale medier som Facebook, så kan det næsten gå verden rundt.

Derfor har 20-årige Martin Ipsen slået sig op på at rådgive foreninger og firmaer i, hvordan de når ud til flest mulige brugere på Facebook:

- Du skal være lokal og personlig, siger han og uddyber, at det er vigtigt, at virksomhedens opslag ikke er et salgsopslag:

- Hvis Facebook var én, stor tilbudsavis, så var der ingen, der gad åbne det. I stedet skal du ud og have den personlige vinkel, så det ligner noget, der kommer fra din familie, og skaber værdi for dem, der skal se det, siger Martin Ipsen.

Månedens fan

Den unge iværksætter fra Dalby i Sydsjælland har med sin virksomhed Adverr været i Grønland for at reklamere for en sodavand. Den fik over 5.000 likes, hvilket er godt i Grønland, og var i perioder blandt de tre-fire mest aktive facebooksider i landet:

- Vi havde ”månedens fan”, hvor grønlændere sendte billeder ind, som fangede essensen af den sodavand og Grønland i ét billede. De ville meget gerne have deres billede op på den facebookside.

Martin Ipsen foreslår klubber og gymnastikforeninger:

- Jeg ville tage en lille pige, der har sin første gymnastikopvisning, og få hende til at fortælle, hvad der skal ske, og hvorfor publikum skal komme og se hende og hendes veninder til gymnastikopvisning.

For ifølge Martin Ipsen er det det private, der slår igennem på Facebook:

- Hvis du slår noget op, hvor folk ikke har mulighed for at svare tilbage, så dør opslaget med det samme. Hvis folk kan kommentere, når opslaget meget længere ud.

  • Print
  • Del artiklen: