Flatrate-folket: Vi abonnerer som aldrig før

Årskort og faste abonnementer på livsstil og forbrug er blevet en trend, og der kommer hele tiden nye muligheder.

Nu kan du også abonnere på bilvask - et af de seneste tilbud i vores "flat rate"-kultur.

Vi abonnerer på streamingtjenester i stedet for at gå ned og leje en film og vi får leveret fisk og grønt til døren. Vi har årskort til forlystelsesparker og en fast månedspris på bilvask og frisør.

Det er simpelthen blevet en trend at abonnere på hverdagens goder - at få en såkaldt "flat rate".

Livstilssekspert Niels Erik Folmann forklarer, at firmaerne er blevet bedre til at udvikle abonnementskoncepter, som forbrugerne kan lide:

- Hvis der er en vare, vi bruger tit, og vi kan spare 10-20 procent på at abonnere fast på den, så er det en win-win-situation for begge parter. Virksomhederne får os ind i folden, og det er meget nemmere for os at handle på den måde, siger han.

Der er som regel penge at spare, når vi abonnerer på økologiske underbukser, middagsretter og barberblade. Men ved for eksempel fitness-abonnementer ved forhandleren godt, at vi ofte er meget ivrige i starten:

- Folk starter med at være 10-20 gange om måneden i fitnesscenteret. Så klinger det af, men abonnementsbetalingen er den samme. Forhandleren regner jo også på, hvor aktive vi er i starten.

Ifølge Niels Erik Folmann er hele vores holdning til penge under forandring, fordi penge før i tiden var meget fysiske. Nu ser vi blot nogle tal på en kontooversigt, mens vi betaler elektronisk:

- Abonnementssystemet passer meget godt ind i det. Vi er i en forbrugerkultur, hvor det skal være nemt og hurtigt at forbruge, siger Niels Erik Folmann.

  • Print
  • Del artiklen: