Løbeekspert: Du skal gå, før du kan løbe

Man skal gå i stedet for at løbe, lyder rådet til nybegyndere fra løbeekspert.

Foråret står for alvor for døren, og mange trækker derfor i løbeskoene. Men skal man blive en god løber, skal man omgående stoppe med at løbe.

I hvert fald, hvis er man nybegynder. For går man for hurtigt til værks, ryger man let ud i skader, forklarer løbeekspert Claus Hechmann, som i dag åbner et nyt løbe-testcenter i Slagelse.

- Mange er slet ikke styrket i sener, led og muskulatur. Får man skader, er der stor fare for, at man mister motivationen, siger han.

Det bedste, man kan gøre, er at starte med at gå. Bare tre-fire kilometer i timen i 20-40 minutter ad gangen. Så kan man langsomt skrue op for og variere tempoet, forklarer Claus Hechmann.

Da vores genetik er vidt forskellig, er det også forskelligt, hvor hurtigt vi er klar til at sætte i løb. Nogle kan løbe efter en måneds gang. Andre efter 12 måneders gang.

- Det er vigtigt, at man mærker efter, hvordan man har det på vejrtrækningen og følelsen i kroppen bagefter. På længere sigt bliver grundformen bedre, og så kan man begynde at løbe lidt undervejs, forklarer løbeeksperten.

Et godt mål for, hvornår man er klar til at løbe, er ifølge Claus Hechmann, når man kan løbe sammenhængende en halv time, mens man fører en samtale.

Som udgangspunkt skal man kunne løbe 10 kilometer på under en time. Tager det mere end en time at løbe 10 kilometer, skal man gå fortsat gå-træne en del af vejen.

Løbeekspert: Du skal gå!

Er du kørt sur i det der med løb? Så er der godt nyt fra løbeekspert Claus Hechmann: Du skal slet ikke løbe. Du skal gå! :-)

Posted by DR P4 Sjælland on Wednesday, March 30, 2016

  • Print
  • Del artiklen: