Mjød hitter hos vikingernes efterkommere

Produktionen af mjød stiger her i landet. Men amerikanerne vil også gerne have den ældgamle honningvin

Vikingerne drak mjød. Og nu er den ældgamle drik atter blevet populær hos deres efterkommere mange generationer senere.

2015 var nemlig et godt mjød-år. Magasinet Euroman udråbte honningvinen til at blive superhip i dette år, og det mærker man hos Mjødbryggeriet Petersen & Sønner i Kalundborg, hvor far og søn har vundet bronzemedaljer i mjødbrygning i London og USA.

Netop i USA er salget af mjød steget med over 40 procent i løbet af de sidste par år.

- Mjød er stadig en nicheproduktion, men i USA er der kommet cirka 500 bryggerier, der producerer mjød. Der begynder også at ske noget i England og Tyskland, og i Danmark er vi en god håndfuld mjødbryggerier, fortæller Jørgen og Mads Petersen.

Mjød består af honning, vand, gær og så de krydderier og frugter, som producenterne tilfører. Ifølge Jørgen og Mads Petersen passer mjød lige så godt til moderne mad som til vikingespise. Udtrykket kan brede sig fra tør hvidvin til en sød sherry.

- Honningspiritus er blevet produceret over hele verden. At mjød bliver associeret med vikinger her i landet skyldes selvfølgelig, at vikingerne drak mjød – men det er meget mere end det, siger far og søn.

  • Print
  • Del artiklen: