Nybagte forældre bør lægge mediestrategi

Vordende forældre bør overveje en strategi for sociale medier, mener forsker.

Hvis ikke du poster det - så er det ikke sket. Vendingen bliver som regel sagt med et glimt i øjet, men nogle gange føles det alligevel som om, der er noget om snakken.

Selvom de fleste forældre er glade for at dele billeder af deres nyfødte på de sociale medier, så kan det også for nogle føles som et pres.

Forsker Maja Sonne Damkjær fra Aarhus Universitet har undersøgt, hvilken rolle de sociale medier og mobiltelefonen betyder for nybagte forældre.

Hun fortæller om en kvinde, der havde aftalt med sin kæreste, at de ikke skulle lægge billeder på Facebook. De ville gerne have tid til at komme sig ovenpå fødslen.

I stedet var svigerfar så hurtig, at han under et døgn efter fødslen havde postet billeder af den lille ny:

- Hun fik jo nærmest virtuelt hevet barnet ud af hænderne. Så var der en anden, der præsenterede det som en fantastisk nyhed, fortæller Maja Sonne Damkjær.

Parret modtog en masse beskeder fra venner og bekendte, som var fortørnede og overraskede over, at de ikke havde fået beskeden fra forældrene selv. Så parret fik en masse reparationsarbejde, de skulle i gang med, siger Maja Sonne Damkjær.

Maja Sonne Damkjær foreslår forældre på forhånd at blive enige om, hvad de vil være med til, og så fortælle det til familie og venner:

- Begejstrede bedsteforældre er superskønt, og det er dejligt at dele de her begivenheder, men vi bliver nødt til at tænke på, at vi pludselig har et kæmpestort publikum.

- Beslut, hvem der skal have noget at vide først, og hvem, I har lyst til at dele det her med, siger Maja Sonne Damkjær.

  • Print
  • Del artiklen: