Store fastfoodkæder gafler kunder fra små grillbarer

De store fastfoodkæder er ved at tage livet af den lokale pølsevogn, grillbar og pizzaria. Skal de små overleve, skal de satse på kvalitet.

Kvalitetsmad er vejen til succes for de små pølsevogne og grillbarer, hvis ikke de store kæder skal dreje nøglen om for dem. (© Colourbox)

Flere og flere kører forbi den lille grillbar og ind på en af de store burgerkæder, når den hurtige sult skal stilles. De små fastfoodstæder og pølsevogne mister kunder, mens de store drenge som McDonalds får flere og flere gæster og åbner nye restauranter landet over.

Tal fra Horesta, Restauratørernes Brancheforening, viser, at de store burgerkæder som McDonalds og Burger King får flere kunder, mens de små fastfoodsteder har et stort fald i besøgende. Siden 2007 har grillbarerne haft 21 procent færre gæster, mens pizzariaerne har mistet 13 procent.

Til august åbner restaurant nummer 89 i Danmark i Næstved. Men den kommende gigantiske konkurrent er ikke noget, der skræmmer den lille lokale grillbar få hundrede meter fra det, der endnu er en byggeplads.

- Jeg er ikke nervøs for at miste kunder til august, når McDonalds åbner. Deres burger er slet ikke som min, som er hjemmelavet. Det er bare bedre, siger Allan Carter, ejer af Munkegrillen i Næstved.

Høj kvalitet sikrer overlevelse

Pølsevognene og grillbar-ejerne landet over behøver dog heller ikke være nervøse for at lukke, hvis de selv formår at tilbyde kunderne rigtig god mad.

- Hvis de små steder skal overleve, skal der bedre mad til. De skal satse på højkvalitet. Det er den eneste mulighed for de småhandlende. Det er dødfødt for dem at konkurrere på prisen, siger Professor i Forbrugeradfærd på CBS, Torben Hansen.

Det er Tine Skriver, Fødevarerchef i Horesta, enig i. Indtil nu har rigtig mange af de små grillbarer og pølsevogne nemlig sovet i timen.

- De har ikke formået at fornye sig på samme måde som kæderne har gjort. Kvalitet er noget, som kunderne sætter mere og mere pris på, og det her er, de skal gøre sig gældende, siger hun.

Konkurrence slår ikke den hjemmelavede burger

I Munkegrillen er det frokosttid, og de besøgene begynder stille og roligt at sikre sig middagsmaden, og sådan vil det fortsætte i fremtiden, satser Allan Carter på. Hvis ikke han står bag disken om 10 år, skal årsagen nemlig ikke findes i konkurrencen fra de store kæder.

- Det er hårdt at stå her hver dag. Så det kan godt være, at kroppen står af på et tidspunkt. Men jeg lukker ikke på grund af andre, siger han.

Til sommer udvider McDonalds med den 89. danske restaurant i Næstved. I 2013 havde McDonalds Danmark en omsætning på hele 511 milioner kroner. En omsætningsvækst på 10 procent i forhold til 2012.