Tølløsebanen skaber splittelse i Dansk Folkeparti

Regions- og landspolitikerne i Dansk Folkeparti strides lige nu om, hvem der har ansvaret for de dårlige skinner på Tølløsebanen.

Skinnerne på Tølløsebanen i Nordvestsjælland hænger i laser. Og nu melder der sig en intern kamp i Dansk Folkeparti om, hvem der har ansvaret for de dårlige skinner.

På den ene side står Peter Jacobsen, der er formand for Region Sjællands trafikudvalg. Han ønsker, at Regionstog skal overtage driften af Lille Syd-banen allerede i 2017, da det kan være med til at skaffe et overskud til at drive Tølløsebanen.

- Vi har et overskud af materiel. Hvis vi får lov at drive statens Lille Syd-bane, så vil vi kunne skabe en synergieffekt og et overskud, så vi også har penge til at drive Tølløsebanen, siger Peter Jacobsen (DF).

På den anden side af de interne kampe står hans partifælle på Christiansborg, Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen. Og han mener bestemt ikke, at Region Sjælland skal overtage driften af jernbanen.

- Det er jo en gidseltagning. Og den slags studehandler indgår vi ikke i. Regionerne skal helt fratages lokalbanerne. Dem kan BaneDanmark nemlig sørge for, og så kan vi udlicitere kørslen, fastslår Kim Christiansen (DF).

Til gengæld får Region Sjælland opbakning fra formanden for Folketingets trafikudvalg, socialdemokraten Lennart Damsbo-Andersen. Han ser nemlig gerne, at Regionstog overtager Lille Syd-banen allerede fra 2017.

- Det vil være en glimrende ide, så den støtter jeg, siger Lennart Damsbo-Andersen.

Foreløbig har den årelange strid mellem Region Sjælland og staten resulteret i, at Tølløsebanen lukker togtrafikken mellem Skellebjerg og Slagelse fra mandag den 18. januar på grund af de slidte skinner.

Både Transportministeren og Indenrigsministeren er kaldt i samråd i næste uge for at løse striden.

  • Print
  • Del artiklen: