Elever laver manglende strategi mod mobning

Hver tredje folkeskole har ikke en plan for, hvordan mobning forebygges og bekæmpes.

De kommende to uger sidder elever fra to folkeskoler i Esbjerg og arbejder intensivt på at komme mobning til livs.

De skal nemlig være med til at udvikle strategier til alle landets skoler, der skal forhindre mobning i folkeskolen.

Folkeskoler er forpligtet til at have en anti-mobbestrategi, men på trods af det viser en undersøgelse fra Red Barnet, at cirka hver tredje skole ikke har en plan for, hvordan mobning skal forebygges og bekæmpes blandt eleverne.

Derfor sætter Red Barnet og foreningen Skole og Forældre nu ind for at komme de manglende strategier til livs. Det sker blandt andet gennem projektet i Esbjerg, fortæller Naja Kinck Sogn fra Red Barnet.

- Vi involverer både børn, forældre, fagligt personale, ledelse og skolebestyrelse i arbejdet med at formulere anti-mobbestrategierne, og det er vigtigt, hvis det skal virke, siger hun.

Når de nye anti-mobbestrategier lander hos skolerne, så er formand for foreningen Skole og Forældre Mette With Hagensen klar til at tage et ansvar.

- Vores forening spiller en stor rolle, fordi det er os, der repræsenterer skolebestyrelserne rundt omkring på landets skoler. Derfor er det også os, der har ansvaret for, at man følger op på de her planer, så vi kan komme mobning til livs, siger hun.

Anti-mobbeværktøjerne vil blive kommunikeret ud til skolerne, når det nye skoleår starter til august.

  • Print
  • Del artiklen: