Kontroversiel udgave af Samvirke udløser sønderjysk protestaktion

Sønderjysk landbrugsforening og 26 Coop-butikker er gået sammen om en kampagne, der går mod månedens udgave af Samvirke.

Oktober-udgaven af Samvirke har skabt stor debat på grund af nogle illustrationer, der ledsager artikler om rester af sprøjtegift i ikke økologiske madvarer. (Foto: Katrine Rønnow Holler © dr)

Nu melder 26 sønderjyske Coop-butikker og lokalforeningen LandboSyd sig til koret af kritikere af denne måneds kontroversielle udgave af Coops magasin Samvirke.

De har valgt at gå sammen om at indrykke annoncer, der siger "Nej til Coops skræmmekampagne" i JydskeVestkysten i weekenden.

På forsiden af denne måneds udgave af Samvirke kan man se et foto af en person i beskyttelsesdrag og med gasmaske, der sidder og spiser salat.

Inde i magasinet kan man i et tema om rester af sprøjtegift i konventionelle madvarer blandt andet læse overskrifterne: "Sprøjtegift er hverdagskost" og "Pesticier, det fik vi også i går".

Bladet har skabt stor debat og fået flere af landbrugets organisationer og flere konventionelle landmænd til at kritisere Coop i skarpe vendinger.

Derudover har flere butikker valgt at fjerne bladet fra butikkerne.

Et billede af oktobers udgave af Samvirke. (Foto: Katrine Rønnow Holler © dr)

Inge Callesen, der er formand for SuperBrugsen i Rødekro, er én af de købmænd, der er gået sammen med LandboSyd om protestannoncerne.

Hun mener, at Samvirke bringer en skræmmekampange, hvor særligt billederne er provokerende.

Inge Callesen fortæller også, at både kunder og leverandører har reageret meget stærkt på magasinet.

- De danske fødevarer er af høj kvalitet. Jeg har ikke noget problem med at sælge de konventionelt dyrkede fødevarer, og jeg har ikke noget problem med at spise dem. Det er ikke lige det, forsiden signalerer, mener hun.

Det er Mogens Dall, formand for LandboSyd, helt enig i.

- Vi er frustrerede over, at man får helt almindelige landmænd til at fremstå som nogle, der forgifter det hele. Det har ikke hold i virkeligheden. Vi laver gode og sunde fødevarer, som er godkendt af myndighederne, og jeg serverer dem også for mine egne børn, siger han.

I annoncerne, der udgør den sønderjyske modkampagne, står der:

- Økologi, ja tak. Almindelige danske fødevarer, ja tak. Lokale fødevarer, ja tak. Forbruger-valgfrihed, ja tak. Coops skræmmekampagne, nej tak.

Udkast til annonce til JydskeVestkysten.

Coops informationsdirektør, Jens Juul, ser det ikke som et problem, at de sønderjyske Coop-butikker har trykt en annonce sammen med LandboSyd.

- Det er selvstændige brugsforeninger, der har valgt at gøre det, fordi de synes, det er rigtigt, og det har jeg fuld respekt for, siger han.

Han ærgrer sig imidlertid over, at billederne i Samvirke har "afsporet debatten".

- Den er kommet til at handle om illustrationerne i stedet for substansen, som er pesticidrester i fødevarer, siger han.

Blandt de 26 sønderjyske Coop-butikker er både butikker under kæden Kvickly, SuperBrugsen, Dagli' Brugsen, Lokal Brugsen og Fakta.

Udgifterne til annoncerne er blevet delt mellem butikkerne og LandboSyd.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på syd@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.