Mindre vægt på socialrådgivernes skuldre i Sønderborg

Efter et påbud fra Arbejdstilsynet har familieafdelingen i Sønderborg rettet op.

Sønderborg Kommunes familieafdeling var en af de 16, der i sommer modtog et påbud fra Arbejdstilsynet, fordi medarbejderne var pressede. (Arkivfoto) (© DR)

Da Arbejdstilsynet sidste sommer besøgte børne- og familieafdelingen i Sønderborg Kommune, så de et arbejdsmiljø, der var tynget af bunker af sager og stressede sagsbehandlere.

Siden da har kommunen postet seks millioner kroner ekstra i afdelingen, og det har virket. Det viser en undersøgelse, som en ekstern arbejdsmiljørådgiver lavede i december.

- Medarbejderne tilkendegiver, at der er kommet mere rød tråd i arbejdet, siger direktør i Børn og Uddannelse i Sønderborg Kommune Carsten Lund.

- Den enkelte socialrådgiver har færre sager, og vi har ramt målskiven med 30 sager per socialrådgiver, hvor socialrådgiverforeningens anbefaling hedder 25-35, siger han.

Kommunen har brugt de seks millioner kroner på at hyre flere socialrådgivere og et eksternt socialrådgiverfirma, samt samle alle medarbejderne, så de nu sidder på samme adresse i kommunen. Det har dog ikke været en let proces.

Medarbejderne har haft svært ved at få lukket sagerne helt, fortæller Carsten Lund:

- Det har været stressende for medarbejderne, men den socialfaglige indsats har været i orden. Men vi kunne ikke følge med i at få lavet indberetningerne færdigt, siger han.

Også i Esbjerg fik kommunens familieafdeling sidste år en løftet pegefinger fra Arbejdstilsynet.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på syd@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.