NemID og selvbetjening giver travlhed på borgerservice

Digitaliseringen har flere steder vist sig at øge arbejdspresset for de ansatte.

I udgangen af 2015 blev den digitale selvbetjening obligatorisk. (Foto: Jonas Vandall Ørtvig © Scanpix)

Det skulle være nemt og ligetil for eksempel at melde en flytning eller bestille et nyt sygesikringskort.

Det var i hvert fald idéen med den digitale selvbetjening, som skulle gøre os mindre afhængige af borgerservice-kontorerne, fordi vi kan klare det meste hjemme fra computeren.

Alligevel oplever man hos flere borgerservice-kontorer i det syd- og sønderjyske, at digitaliseringen faktisk har øget arbejdspresset for de ansatte.

- Vi har aldrig før oplevet, at vi bruger så meget tid på den enkelte borger, som vi gør lige nu, siger borgerservicechef i Tønder Kommune, Thomas Dam.

Derfor er man langt fra den virkelighed, der var intentionen med den digitale selvbetjening, vurderer chef for Borgerservice, IT og Digitalisering i Haderslev, Anne-Mette Michelsen.

- Det er ikke korrekt, at borgerne ikke møder op. Vi har lige så mange, hvis ikke flere, personlige henvendelser i dag, siger hun.

Anne-Mette Michelsen mener derfor ikke, det hænger sammen, at der i sin tid blev skåret i antallet af ansatte hos borgerservice på grund af digitaliseringen.

Det er typisk borgere, som har brug for teknisk hjælp, der tager en stor del af de ansattes tid, lyder det.

I udgangen af 2015 blev den digitale selvbetjening obligatorisk.