NemID og selvbetjening giver travlhed på borgerservice

Digitaliseringen har flere steder vist sig at øge arbejdspresset for de ansatte.

Det skulle være nemt og ligetil for eksempel at melde en flytning eller bestille et nyt sygesikringskort.

Det var i hvert fald idéen med den digitale selvbetjening, som skulle gøre os mindre afhængige af borgerservice-kontorerne, fordi vi kan klare det meste hjemme fra computeren.

Alligevel oplever man hos flere borgerservice-kontorer i det syd- og sønderjyske, at digitaliseringen faktisk har øget arbejdspresset for de ansatte.

- Vi har aldrig før oplevet, at vi bruger så meget tid på den enkelte borger, som vi gør lige nu, siger borgerservicechef i Tønder Kommune, Thomas Dam.

Derfor er man langt fra den virkelighed, der var intentionen med den digitale selvbetjening, vurderer chef for Borgerservice, IT og Digitalisering i Haderslev, Anne-Mette Michelsen.

- Det er ikke korrekt, at borgerne ikke møder op. Vi har lige så mange, hvis ikke flere, personlige henvendelser i dag, siger hun.

Anne-Mette Michelsen mener derfor ikke, det hænger sammen, at der i sin tid blev skåret i antallet af ansatte hos borgerservice på grund af digitaliseringen.

Det er typisk borgere, som har brug for teknisk hjælp, der tager en stor del af de ansattes tid, lyder det.

I udgangen af 2015 blev den digitale selvbetjening obligatorisk.

  • Print
  • Del artiklen: