Offer for mobning: Jeg har svært ved at stole på folk

Organisationer vil have udbredt manglende strategier mod mobning i folkeskolen.

Skolerne skal være bedre til at arbejde med strategier for, hvordan man vil forhindre mobning. Det mener Red Barnet og foreningen Forældre og Skole.

I denne uge sætter de gang i en indsats, der skal være med til at nedbringe antallet af skoler, der ikke har en anti-mobbestrategi.

Signe Friis er 26 år gammel. Hun har selv oplevet at blive mobbet systematisk af sine klassekammerater frem til 7. klasse.

- Jeg blev mobbet med alt. Jeg var anderledes, jeg gik med noget forkert tøj, jeg sagde de forkerte ting. De kunne også finde på at slå mig på armene. Slog jeg igen, fik jeg bare en, der var endnu hårdere, fortæller Signe Friis.

I dag arbejder Signe Friis som frivillig for rådgivningstilbuddet Headspace, der hjælper ensomme unge. Da hun blev mobbet, havde hun ikke nogen voksne, hun følte hun kunne betro sig til.

- Jeg følte ikke rigtig, der var nogen, der tog hånd om problemet. Og mobningen fyldte rigtig meget, fordi jeg stod alene med det. Der var enkelte lærere på skolen, der var opmærksomme på problemet, men der skete ikke rigtig noget, siger hun.

Alle landets folkeskoler skal have en strategi for, hvordan man vil forhindre mobning. Alligevel viste en undersøgelse fra Red Barnet i sommer, at cirka hver tredje skole ikke har en anti-mobbestrategi.

Kan give varige mén

Det er meget bekymrende, lyder det fra Signe Friis. Hun mener, det er vigtigt, man er bedre til at få samlet de børn op, der bliver udsat for mobning. For det kan give varige mén, fortæller hun:

- Jeg har selv haft svært ved noget så enkelt som at have almindelige venskaber. Det er svært for mig at opbygge relationer og stole på folk, fordi jeg ikke har haft nogen, jeg kunne stole på de første mange år af min skolegang. Jeg bliver simpelthen bekymret for, om de ville mig det godt.

Ifølge undersøgelsen fra Red Barnet, så mener 16 procent af de skoler, der ikke har en anti-mobbestrategi, at de ikke har behov for det. 19 procent var ikke klar over, at de skulle have det.

  • Tiltaget fra Red Barnet og Skole og Forældre, der skal få udbredt anti-mobbestrategier på de danske folkeskoler hedder DropMob.
  • Projektet består af en række pædagogiske værktøjer, der skal guide elever og skolebestyrelser igennem arbejdet med at skabe anti-mobbestrategier, der virker.
  • I august 2016 vil organisationerne være klar til at tilbyde alle skoler værktøjer til at udvikle anti-mobbestrategier.
  • Print
  • Del artiklen: