Tyske gloser trender

En spøgeskemaundersøgelse fra Københavns Universitet viser, at tysk er smart.

'Geil', 'über' og 'spitzenklasse'.

Det er blevet cool at strø om sig med tyske ord. Ikke nødvendigvis, fordi man kan tale tysk, men fordi det er smart at bruge tyske ord.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse fra Københavns Universitet, hvor man har undersøgt brugen af tyske ord i produkt- og firmanavne.

- Engelsk har været meget udbredt i den her sammenhæng i mange år, men fordi engelsk er så udbredt, har man gerne ville gøre noget andet, der kan vække opmærksomhed omkring navnet. Og der har man brugt tysk, siger assistent på Københavns Universitet Lene Vinther Jensen:

Det er sjovt at bruge

Trenden startede i København i 90'erne, men efterhånden har den spredt sig til hele landet.

Brugen af de tyske gloser afslører ifølge Lene Vinther Jensen dog ikke en reel interesse eller dyb kærlighed til det tyske sprog:

- Vi oplever tværtimod, at de tyske navne bruges til at skabe en vis ironisk distance. Det er sjovt at bruge, forklarer hun.

I Sønderjylland er trenden derimod ikke så udbredt. Det skyldes ifølge Lene Vinther Jensen, at tysk er mere nærværende i Sønderjylland. Derfor har man ikke den samme ironiske distance.

Eksempler på firmaer, der har valgt tyske navne, er Heidis Bierbar, Fleisch og reklamebureauet Zubstanz.

  • Print
  • Del artiklen: