Vi kører med fremmede som aldrig før

Antallet af lifts med samkørsel som Gomore er vildt populært. Pris, miljø og hygge tæller for brugerne.

Det er for alvor blevet populært at hoppe ind i fremmede biler på samkørselsture. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Der er penge at spare, hvis du sætter dig ind i bilen med en fremmed.

Fællestransport er blevet populært, men i stedet for at tomle finder vi lifts på samkørsels-appen Gomore og i facebookgrupper.

For eksempel er antallet af lifts til og fra Haderslev, Esbjerg og Sønderborg fra 2013 til 2016 steget fra godt 3.000 lifts til det tredobbelte på Gomore.

"Jeg bruger liftene på Facebook, fordi det går hurtigere, det er billigt, og så er det sådan set også hyggeligere."

ANNE-SOFIE HADBERG, Bruger af samkørsel

Og på Facebook er over 13.000 brugere medlem af kørselsgrupper, hvor man kan tilbyde og søge efter et lift.

Rita Bossen fra Tønder er til daglig taxachauffør, men når hun skal køre privat, har hun også passagerer med.

- Jeg er ikke så god til det computerhalløj, men så meldte jeg ind i en facebookgruppe for samkørsel for nogle år siden. Der får jeg nogen med hver gang. Jeg får nogle af udgifterne igen, og så er det miljøvenligt, fortæller hun.

Niels Agerholm, trafikforsker ved Aalborg Universitet, kan finde mange gode grunde til at dele sæder - uanset hvor vi bor. Billigere transport og mindre trængsel på vejene er to af dem, men det giver også en bedre social sammenhængskraft, mener han.

- Vi får snakket med hinanden, når vi kører sammen. Det bliver også nemmere at bo i områder, hvor der ikke kollektiv transport, og mere attraktivt at bo på landet, hvis man har fungerende samkørsel, siger Niels Agerholm.

Anne-Sofie Hadberg fra Haderslev bruger aldrig Rejseplanen, men i stedet Facebook til transport. Hun kan ikke huske, hvornår hun sidst har taget toget, selvom hun i flere år har pendlet til og fra Aarhus i weekenderne.

- Jeg bruger liftene på Facebook, fordi det går hurtigere, det er billigt, og så er det sådan set også hyggeligere, fortæller Anne-Sofie Hadberg.

Trafikforsker Niels Agerholm ser en stor fremtid for samkørsel, fordi det gør det trygt at køre med fremmede. Samtidig pynter det på CO2 regnskabet.

- Vi udleder mindre CO2 per person. På den negative side giver det lidt færre penge til den kollektive trafik, når folk skifter til samkørsel, siger han.

En tur med Rita Bossen fra København til Haderslev koster 150 kroner per snude. Skulle man samme tur med tog og bus, ville det koste 360 kroner.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på syd@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.