Whistleblower-ordninger syltes i det offentlige

Det er vigtigt, at ansatte kan henvende sig anonymt om kritisable forhold, lyder kritikken.

Hvis ansatte i kommuner og regioner opdager fusk på arbejdspladsen, så har de færreste muligheden for at gøre opmærksom på det gennem en whistleblower-ordning.

Det viser en rundspørge, som DR Syd har foretaget.

På landsplan er det kun seks ud af de 98 kommuner, der har indført en whistleblower-ordning. Det samme gør sig gældende for to ud af fem regioner. Det møder kritik fra flere sider.

Ifølge foreningen Veron, der arbejde for at sikre whistlebloweres rettigheder, er det vigtigt, at ansatte kan henvende sig anonymt eller fortroligt, hvis de opdager kritisable forhold, som de ikke tør gå til ledelsen med.

- Vi skal sikre, at de fejl, der vil opstå, når man har med mennesker at gøre, bliver løst og håndteret på en ordentlig måde, siger Anders Koustrup Kærgaard, der er næstformand i Veron.

De offentlige ansattes hovedorganisation FTF anbefaler også, at regioner og kommuner indfører whistleblower-ordninger.

Det har Region Syddanmark valgt at gøre, men ingen af landsdelens kommuner har gjort eller har planer om at gøre det samme.

Der er ganske enkelt ikke behov for den slags ordninger, siger Vejens borgmester Egon Fræhr (V), som også er formand for de syddanske kommuner.

- Hvis der er et godt tillidsforhold, og medarbejderne er trygge i deres job, så vil eventuelle problemer komme frem - uanset om der er en whistleblower-ordning eller ej, siger han.

Her har man whistleblower-ordninger

  • De seks kommuner, der har en whistleblower-ordning, er Frederiksberg, København, Randers, Roskilde, Gladsaxe og Rudersdal.
  • De to regioner er Region Syddanmark (pr. 1. marts) og Region Hovedstaden.
  • Print
  • Del artiklen: