Den dansende direktør: Legos Jørgen Vig Knudstorp vil nå alle verdens børn

PORTRÆT: Legos topfigur har elsket plastikklodserne, siden han var dreng. Nu står Jørgen Vig Knudstorp i spidsen for en utrolig erhvervssucces, der har en vision om at nå ud til alle klodens børn.

Legos administrerende direktør har et kontor, der minder om et børneværelse eller en stue, der virkelig bliver brugt.

Der hænger mange billeder på væggene af familie og mennesker, som Jørgen Vig Knudstorp har mødt gennem tiden. Det roder lidt i rummet. Der er tavler, man kan skrive på, og der ligger masser af Lego-legetøj rundt omkring.

Detaljer fra Jørgen Vig Knudstorps liv

Er den første topchef i Lego uden for ejerfamilien.

Får energi af at møde andre topledere og forskere.

Organisationen Lederne kårede ham i 2006 til Årets leder.

Kigger forbi mange af Legos produktionsskift for at snakke med medarbejderne.

- Mine børn er meget glade for at komme med på arbejde, og det er et sted, der føles meget hjemligt, siger Jørgen Vig Knudstorp med varme i stemmen.

Mange danskere har lært ham at kende som direktøren, der spjættende præsenterer det ene gode regnskab efter det andet. Jørgen Vig Knudstorp er heller ikke en helt almindelig erhvervsleder.

Han har stået i spidsen for koncernen siden 2004, men allerede som dreng blev han fanget ind af Legos univers takket være sine forældre.

- Jeg er barn af en meget systematisk, struktureret ingeniør og en meget kreativ børnepædagog, fortæller Jørgen Vig Knudstorp.

- De havde så den fælles holdning, at legetøj ikke måtte have batterier, for så var der ingen udvikling i det. Så jeg legede rigtig meget med Lego som barn, siger han.

I 2015 lærte mange danskere for alvor Jørgen Vig Knudstorp at kende, da han dansede i forbindelse med Legos flotte 2014-regnskab.

Livet og Lego har både den hårde og bløde side

Legoklodsen har i hans optik nogle af de samme styrker, som han selv har fået med hjemmefra. Der er en streng logik og et system, hvor elementerne passer godt sammen, men det er også fantastisk kreativt. Den hårde side og den bløde side.

- Det, at kunne bruge de to sider på én gang. Det er det, livet handler om for mig, og det er det, som jeg synes, at jeg også kan og skal bruge i mit job. Derfor føler jeg en meget stærk identifikation både med jobbet og det, som Lego virkelig står for. Jeg føler mig meget hjemme i det her.

Det er ikke mange dage siden, at han kunne præsentere Legos årsregnskab, der på alle tænkelige måder slog rekorder.

Lego skovler penge ind, men den familieejede virksomhed har også lavet kæmpeinvesteringer i vedvarende energi og arbejder på at udvikle bæredygtige materialer til produkterne.

Sådan så det ud i TV Avisen, da Jørgen Vig Knudstorp tilbage i 2004 blev udpeget som ny administrerende direktør i Lego.

Visionen er at nå ud til alle børn

Jørgen Vig Knudstorp er også manden bag Legos imponerende succes. Da han som blot 35-årig overtog positionen som topchef i 2004, var der et underskud på hele 1,3 milliarder. For nylig præsenterede Lego et regnskab med 9,2 milliarder i plus.

Chefredaktør på Børsen Niels Lunde har tidligere forklaret, hvad det er, som gør Jørgen Vig Knudstorp til noget særligt for Lego.

- Jørgen Vig Knudstorp redder virksomheden, fordi han forstår klodsen. Han forstår, at verdens børn gerne vil lege med klodsen, fordi den rummer en hel masse kreativitet, mener han.

Spørger man direktøren selv, så skal mange af de rosende ord gå til Legos ansatte.

Da han som ung og uerfaren trådte til i et kriseramt Lego, bad han som noget af det første medarbejderne om hjælp til at komme med løsninger.

- Når jeg stiller mig op på scenen og taler til Legos medarbejdere om, hvordan det går, så er noget af det første, jeg siger: Tak, fordi I gør alt det, jeg ikke har bedt jer om, fortæller han.

Alligevel er Jørgen Vig Knudstorp ikke tilfreds. For en verdensomspændende legetøjsproducent handler det selvfølgelig om at nå ud til børnene.

Lego selv oplyser, at 100 millioner børn havde en oplevelse med Lego i 2015, men målet er, at alle skal have klodserne mellem fingrene.

- Der er altså 1,8 milliarder børn i hele verden, så der er et stykke vej igen, siger Jørgen Vig Knudstorp.

21 Søndag så i 2014 tilbage på Jørgen Vig Knudstorps 10 år i Lego.


Der er selvfølgelig tale om en meget, meget langsigtet vision, som formentlig kun kan lade sig gøre at opretholde i en familieejet virksomhed.

Indtil videre rækker planlægningen 17 år ud i fremtiden til 2032, hvor Lego kan fejre 100 års jubilæum.

Drømmejob på livstid?

Jørgen Vig Knudstorp lægger ikke skjul på, at han er i sit drømmejob, og det har stor betydning for den kultur, der er i Lego, at ejerfamilien i årtier har lagt de store linjer værdimæssigt.

- Jeg føler, der bliver en stor autencitet i virksomheden, når det for eksempel handler om ansvarlighed, bæredygtighed, kvalitet og det med, at det virkelig skal handle om den kreative leg.

Selvom Jørgen Vig Knudstorp ikke kan blive på posten for evigt, så har han ingen planer om at gå nogen steder foreløbig.

Hans mission er at være på Lego, og han kan sagtens forestille sig at blive, til arbejdslivet er slut.

Topdirektøren håber, at han selv opdager det i tide, hvis der er brug for nye kræfter på chefkontoret i Billund. Foreløbig bliver Jørgen Vig Knudstorp, hvor han er, og han elsker det.

- Jeg er et sted, hvor det er lysten til at gøre en forskel og udbrede Lego-ideen til endnu flere børn, der driver mig.

Blå Bog: Jørgen Vig Knudstorp

  • Født 1968.
  • Uddannet cand.oecon og ph.d fra Aarhus Universitet.
  • Gift med Vanessa, og de har fire børn sammen.
  • Tiltrådte i 2004 som administrerende direktør for Lego Group.
  • Er født og opvokset i Fredericia, hvor han stadig bor.
  • Print
  • Del artiklen: