Unge på sociale medier: Vi opretter profiler uden at læse betingelserne

Der er brug for oplysning om, hvad børn og unge siger ja til, når de opretter profiler på sociale medier, mener Per Larsen fra Børnerådet.

Unge er på rigtig mange sociale medier, men det er tvivlsomt, om de læser brugerbetingelserne, før de melder sig til.

De sociale mediers betingelser er nemlig skrevet langt, i jurasprog, der er temmelig uforståeligt.

Marinus Lessmann og Laura Knudsen går i 9. klasse på Skolen i Midten i Hornsyld ved Juelsminde. De er både på Instagram, Snapchat, Yellow og flere andre.

De har ikke brugt mange minutter på at sætte sig ind i de forskellige betingelser.

- Lige så lang tid, som det tager at scrolle ned til ok, siger Marinus Lessmann.

Det er ikke kun i Danmark, at børn ikke gider bruge tid på brugerbetingelserne. I England har de en børnekommissær, der bad om at få skrevet Instagrams sprog om til noget, børn kan forstå.

Advokatfirmaet Schillings tog imod opgaven.

På deres hjemmeside fortæller de, at over 5.000 ord endte med kun at fylde en A4-side i et sprog, som børn og unge forstår.

- Umiddelbart synes jeg, at det lyder som en rigtig god idé, siger Laura Knudsen.

Formanden for Børnerådet, Per Larsen synes godt om at bruge et mere forståeligt sprog for at få de unge til at læse, hvad de siger ja til. De skal gøre sig klart, hvilke oplysninger, de slipper løs.

- Jeg mener også, at der skal laves oplysningsmateriale, så vi får gang i snakken om, hvordan børn og unge skal færdes på nettet, siger Per Larsen.

Det handler også om at tænke sig godt om, inden man lægger noget på nettet, mener de to skoleelever.

- Du skal tænke over det fra starten, for når først det ligger der, så kan du ikke fjerne det igen, siger Marius Lessmann.

  • Print
  • Del artiklen: