Vi klager over naboens brændeovn og larmende kæledyr

Vi finder os ikke i noget. Antallet af klager over naboen og kommunen er vokset.

Røg fra brændeovn, rod i haven, støj og irriterende kæledyr. Danskerne klager over hinanden, og i Kolding Kommune steg antallet af klager med 25 procent til omkring 100 sager sidste år, skriver JydskeVestkysten.

Når borgerne ryger i totterne på naboen, så rykker kommunens særlige klageteam ud og forsøger at få ro på gemytterne.

- Vi kan kun komme med gode råd, men folk skal helst selv finde ud af at komme overens, siger Karen Bjørnskov Petersen, der er miljøsagsbehandler i Kolding Kommune.

Jan Schøtt-Petersen, formand for de Danske Boligadvokater, bekræfter tendensen. Hans medlemmer bliver blandet ind i sagerne, når det ikke er lykkedes at finde en løsning ved at tale sammen.

- Typisk er vi indblandet i hegnssager, hvor man er uenige om, hvor hækken skal stå og hvordan den skal se ud, eller hvor man klager over naboens byggeri, der er for højt eller står for tæt på skellet, fortæller han.

Vi taler for lidt med hinanden

Jan Schøtt-Petersen mener, det stigende antal klager skyldes, at det simpelthen er blevet lettere.

- Vi har en digitaliseret verden, hvor man kan klage nærmest ved at trykke på en knap på internettet. Man behøver ikke at have været i direkte kontakt med naboen, og man har måske slet ikke prøvet, om en samtale kunne have hjulpet, siger boligadvokaten.

Han mener, at vi som befolkning er blevet mere fremmede for hinanden, og det gør det lettere at klage over dem på den anden side af hækken.

- Vi bor ikke længere i små samfund, hvor vi kender naboen. Vi ser ikke rigtigt naboen i øjnene, som vi gjorde i gamle dage. Så er det ofte lidt lettere at klage til en tredjeinstans, end at gå ind og tale med naboen.

- Vi savner den direkte kontakt, hvor man kan tale om tingene og finde en løsning, siger Jan Schøtt-Petersen.

  • Print
  • Del artiklen: