Apple-chef går til kamp mod falske nyheder

Ifølge Tim Cook bør man iværksætte store advarselskampagner for at komme problemet til livs.

Apples øverste chef, Tim Cook, har flere bud på, hvordan man kan komme falske nyheder til livs. (Foto: ROBERT GALBRAITH © Scanpix)

Google, Facebook og nu også Apple er blandt de verdenskendte virksomheder, som vil sætte en stopper for falske nyheder.

I et interview med den britiske avis The Daily Telegraph siger Apples øverste chef, Tim Cook, at man bør sætte et stort arbejde i gang for at komme falske nyheder til livs.

Det kan blandt andet ske, hvis verdens regeringer søsætter informationskampagner, lyder det fra Apple-chefen.

- Det skal integreres i skolerne, og det skal integreres i offentligheden. Der bør være kæmpestore kampagner, siger han til The Daily Telegraph.

Tim Cook peger blandt andet på, at skolerne kunne indføre nye fag, som skal klæde eleverne på til at kunne identificere falske nyheder.

Teknologivirksomheder skal udvikle værktøjer

Men det er ikke kun skolelærere og regeringsmedlemmer verden over, som skal i arbejdstøjet for at stoppe de falske nyheder. Teknologivirksomhederne skal ifølge Tim Cook også bidrage til kampen ved at skabe nogle værktøjer, som kan mindske mængden af falske nyheder.

Det kan dog blive en svær opgave, erkender Apple-chefen:

- Vi må presse det her ind, uden at træde på ytringsfriheden og på pressens frihed. Men vi må hjælpe læserne. Mange af os er bare i brokke-kategorien lige nu og har endnu ikke fundet ud af, hvad der skal gøres.

Ifølge Tim Cook er de falske nyheder opstået, fordi skruppelløse firmaer vil finde måder, hvorpå de kan tiltrække læsere på nettet for enhver pris.

Flere projekter i gang

Google og Facebook er blandt de teknologivirksomheder, der allerede har søsat projekter, som skal komme falske nyheder til livs. Anledningen er de kommende valg i Frankrig og Tyskland.

I samarbejde med en række franske medier er Google og Facebook en del af initiativet 'Cross Check', som giver læserne mulighed for at dobbelttjekke, om en historie er sand. Facebook har også taget et lignende initiativ i Tyskland.

Med disse initiativer kan Facebook-brugerne klikke på en knap, hvis de mistænker en nyhed for at være falsk. Hvis mange brugerne klikker på den samme artikel, vil en gruppe faktatjekkere undersøge, om nyheden rent faktisk er falsk.

De såkaldte falske nyheder kom for alvor i søgelyset i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg sidste år. Især Facebook fik kritik for ikke at gøre nok for at forhindre, at falske nyheder spredte sig på det sociale medie.