Da Breitbart satte en kirke i brand

PORTRÆT Den kontroversielle virksomhed, der indtil for kort tid siden havde Trump-rådgiver Stephen Bannon i spidsen, holder fast i sine egne historier, selvom myndigheder og faktatjekkere afkræfter dem.

St. Reinoldi-Kirken in Dortmund. (Foto: Henryk Sadura © Copy Rights by Henryk Sadura Travel Photography)

Afsløret! 1.000-mand stor hob angriber politiet - sætter ild til Tysklands ældste kirke.

Sådan lød den opsigtsvækkende overskrift, som det omstridte, højreorienterede medie Breitbart News bragte den 3. januar.

Nyheden spredte sig som en steppebrand, blev delt over 17.000 gange på Facebook og læst af mange flere - men den var ikke sand.

Historien blev kort efter afkræftet af byens politi og fik statens justitsminister, Eva Kühne-Hörhmann, til at advare om "faren ved, at historier som denne spreder sig med ufattelig fart og får deres eget liv".

Nu får tyske Facebook-brugere muligheden for at markere og anmelde nyheder, som de mistænker for at være falske.

Her har vi altså at gøre med en ret snedig falsk nyhed. En historie, der har en sand kerne, men som er pakket ind i en kæmpe løgn.

MICHAEL REITER, TYSKLAND-KORRESPONDENT

Landet er nemlig det første, der får mulighed for at bruge Facebooks nye våben mod falske nyheder - historier som den om nytårsnat i Dortmund.

De fem høns i Dortmund

DR's Tyskland-korrespondent, Michael Reiter, besøgte Dortmund i dagene efter nytår for at undersøge historien.

Det viste sig ganske rigtigt, at der havde været ballade, og at den involverede unge mennesker, som kastede kanonslag mod tilfældige mennesker og politi. Uroen blev dog hurtigt stoppet af myndighederne, fortæller Michael Reiter.

Hvad branden angår, så var der rent faktisk gået ild i noget - det var dog ikke Tysklands ældste kirke, men derimod et stilladsnet, som blev ramt af en vildfaren raket.

- Her har vi altså at gøre med en ret snedig falsk nyhed. En historie, der har en sand kerne - altså balladen - men som er pakket ind i en kæmpe løgn: At islamister skulle have udført et koordineret angreb mod en kristen kirke.

Politisk korrekthed og multikulturalisme

Provokerende overskrifter, click-bait, falske nyheder og angreb på den etablerede presse er intet nyt for Breitbart News. Faktisk er det opskriften for det kun ni år gamle medie, som for alvor vakte verdens opmærksomhed under Donald Trumps valgkamp.

Det omstridte Breitbart News blev skabt af den nu afdøde Andrew James Breitbart. Han var en amerikansk, konservativ udgiver, tidligere kommentator for The Washington Post, journalist, forfatter samt radio- og tv-personlighed.

Desuden var han researcher for Arianna Huffington og med til at skabe den første udgave af webmediet The Huffington Post.

Andrew Breitbart (Foto: Brendan MCDermid © Scanpix)

I et portræt i det liberale medie Vox beskrives Andrew Breitbart som en af de drivende kræfter i et længerevarende internt opgør med eliten i det republikanske parti. Et opgør, der nåede sit klimaks med valget af Donald Trump til USA's præsident den 8. november sidste år.

Andrew Breitbart har ført værdikamp mod "kulturel marxisme", som ifølge Breitbart ødelægger USA med politisk korrekthed og multikulturalisme. Andrew Breitbart fremførte sine holdninger på barsk facon på sit online nyhedsmedie Breitbart.com indtil sin død i 2012.

Hans linje er siden blevet videreført og udviklet af Stephen Bannon, der nu er Donald Trumps særlige rådgiver.

Breitbart, som har adskillige stærkt højreorienterede skribenter på lønningslisten, har under Bannons ledelse blandt andet udgivet artikler med overskrifter som "Rettigheder til homoseksuelle har gjort os dummere - tid til at komme tilbage i skabet" og "Prævention gør kvinder uattraktive og skøre".

Virksomheden har udover sine amerikanske redaktioner et kontor i London, og det forventes, at de vil udvide til Frankrig og London i den kommende tid.

Stephen Bannon trådte tilbage som chef for Breitbart, da han blev udnævnt til Donald Trumps strategiske rådgiver. (Foto: JONATHAN ERNST © Scanpix)

Falske, falske nyheder

Breitbart har overfor andre medier ikke ønsket at kommentere sagen om kirken i Dortmund.

De skrev dog efterfølgende en artikel, hvor de anklagede blandt andet flere etablererede tyske politikere, tysk politi, The Guardian, Huffington Post, nyhedsbureauet AFP og flere tyske aviser heriblandt Bild og Die Welt for at bringe "falske, falske nyheder".

Mediet fastholdt samtidig sin egen beretning om begivenhedernes gang i Dortmund nytårsnat.

De rettede dog én ting i deres oprindelige artikel - nemlig, at den omtalte kirke ikke er Tysklands ældste.

Fakta om Breitbart

  • Stiftet af blogger og journalist Andrew Breitbart i 2007.
  • Dækker amerikanske og politiske nyheder med en stærk højreorienteret hældning.
  • Støttede Donald Trump i præsidentvalgkampen.
  • Inden Breitbarts død i 2012 var mediets mærkesag skandaler om demokratiske politikere - heriblandt afsløringerne om tidligere kongresmedlem Anthony Wiener.
  • Breitbart afslørede som de første, at den dengang gifte Wiener, havde sendt sex-sms'er til en hel række af kvinder,

Kilder: New York Times, BBC