DR i Kina: Tv-tilståelser skal skræmme kritikere til tavshed

Siden 2013 er kinesisk stats-tv i 16 sager blevet taget i brug som domstol - en bekymrende udvikling, mener menneskerettighedsorganisationer.

I 2014 var den administrerende direktør for virksomheden Shenzhen Qvod Technology, Wang Xin, på statsligt tv og indrømme sine forbrydelser, som blandt andet bestod i fremskyndelse til pirateri og spredning af "uanstændigt materiale" gennem virksomhedens software-produkter. (Foto: ChinaFotoPress © 2014 ChinaFotoPress)

I august 2013 toner en af Kinas mest kendte og indflydelsesrige bloggere - den kinesisk-amerikanske forretningsmand Charles Xue, frem på skærmen på kinesisk tv.

Her indrømmer han at have deltaget i gruppesex og køb af prostitution og siger, at han har haft egoistiske og hensynsløse motiver for at sprede falske informationer på nettet.

Dengang havde Charles Xue 12 millioner følgere på de sociale medier:

- Jeg vænnede mig til den magt, mine personlige holdninger gav mig på nettet, og jeg blev mere og mere glad for at bruge den magt. Jeg verificerede ikke ting, før jeg delte det på nettet, lød det dengang.

Rækken af folk, der efterfølgende er bliver presset til tv-tilståelser, tæller journalister, aktivister, advokater og forretningsmænd, og tv-tilståelserne sker, inden de har haft mulighed for at tale med en advokat eller været for en dommer.

De dybeste undskyldninger

Seneste eksempel tæller den svenske aktivist Peter Dahlin, der i syv år arbejdede med at give juridisk bistand til folk, det var kommet i klemme i systemet.

- Jeg har skadet den kinesiske regering og såret det kinesiske folks følelser. Jeg undskylder dybt for dette og er meget ked af, at det nogensinde er sket, sagde Peter Dahlin for rullende kamera.

Få dage senere blev han udvist af Kina.

Her kan du se hele Peter Dahlins tilståelse fra kinesisk stats-tv. Videoen er ikke tekstet.

16 tv-tilståelser siden 2013

Kina har en lang tradition for at fremvise kriminelle på tv, men det er nyt, at kendte personer, og højtprofilerede personer, der arbejder med politisk sensitive sager, nu også tilstår deres kriminelle handlinger på tv.

Ifølge Wall Street Journal har i alt 16 personer indrømmet deres kriminelle handlinger på den statslige tv-kanal CCTV, siden den siddende præsident Xi Jingping kom til magten i 2013.

Hos Amnesty International finde man udviklingen bekymrende, og talsmand for Asien, William Nee, siger til DR Nyheder, at tv-tilståelserne er tænkt som skræmmekampagner, der skal afholde andre fra at kaste sig ud i lignende aktiviteter:

- Tilståelserne skal skabe frygt blandt advokater, journalister og NGO’er og gøre dem bange for, at de kan blive de næste, siger han.

I mange tilfælde virker skræmmekampagnerne efter hensigten.

- Inden sagen mod Charles Xue var der opblomstret et livligt, dynamisk forum for kritisk dialog og diskussioner på de sociale medier i Kina. Men efter sagen mod ham blev der stille, og ledende bloggere og meningsdannere begyndte at yde selvcensur, siger William Nee.

Indrømmelserne gives under pres

Benjamin Ismail, der er leder af asienafdelingen for Reporters Without Borders, en organisation der arbejder for global ytrings- og pressefrihed, siger til DR Nyheder, at det desuden er stærkt problematisk, at indrømmelserne gives under pres.

En af de sager om tv-tilståelser, der har trukket store internationale overskrifter, er sagen om journalisten Gao Yu, der i 2014 blev anklaget for at have lækket statshemmeligheder, og som på statsligt tv indrømmede at have skadet landets interesser:

- Hvad, jeg har gjort, er forkert, sagde hun.

I udsendelsen blev Gao Yus ansigt sløret, men hendes identitet og navn blev nævnt.

Mange der kendte Gao hævdede efterfølgende, at indrømmelsen var givet under pres, og Gao bekræftede selv senere, at hun gav tilståelsen, fordi hendes søn også var blevet arresteret, og fordi hun frygtede, hvad der ville ske med ham, hvis hun ikke samarbejdede.

Absurd at fjernsyn agerer domstol

Også internt i Kina vækker tv-tilståelserne bekymring.

Historikeren Zhang Lifan kalder det absurd, at kinesisk fjernsyn foregiver at være domstol, og sammenligner tv-tilståelserne med fordoms tiders feudale praksis, hvor man satte folk i gabestok og dømte dem uden rettergang.

Endnu før end folk har set en dommer, er de allerede dømt. siger han.

- Hvis Kina var et retssamfund, ville folk være uskyldige indtil det modsatte var bevidst. Derfor kan Kina ikke både fortsætte denne praksis og påberåbe sig at være et retssamfund, siger historikeren.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube