Frankrig: Facebook fjerner falske konti før valg

Facebook vil forhindre, at det sociale medie misbruges ved præsidentvalget på søndag.

Det sociale medie Facebook har offentliggjort en app, der viser hvordan man lettere kan opdage såkaldt "falske nyheder" . (Foto: LOIC VENANCE © Scanpix)

Facebook siger, at man har fjernet en del af i alt 30.000 falske konti om Frankrig.

Det er sket for at forhindre, at Facebook bruges til at sprede misinformation i forbindelse med det franske præsidentvalg.

Facebook har ikke sagt, hvor mange konti der er blevet lukket. Kun at det drejer sig om de sider, hvor der har været den højeste trafik - altså de sider, som flest har vist interesse for at læse - og hvor risikoen for misinformation dermed har været størst.

Fakta-tjek

Ligesom i en række andre lande har Facebook lanceret et særligt fakta-tjekprogram i Frankrig, som brugerne kan downloade for bedre at kunne opdage falske nyheder.

Det skyldes, at det sociale medie blev anklaget for at have tilladt, at der blev spredt falske nyheder i månederne op til præsidentvalget i USA i november i fjor.

Ifølge The New York Times har der været en række tilfælde af misinformation og manipulation under præsidentvalgkampen i Frankrig.

Russisk indblanding

Spørgsmålet er - skriver avisen - hvad der ligger bag det, der ser ud som en gentagelse af Ruslands indblanding i det amerikanske præsidentvalg i fjor.

Rusland - eller i hvert fald de russiske medier - har støttet to af spidskandidaterne i Frankrig. Det er den konservative Francois Fillon og det yderste højres præsidentkandidat, Marine Le Pen.

Utroværdige medier

Men ifølge DR's internationale korrespondent i Paris, Stéphanie Surrugue, er det ikke falske Facebook-konti, der optager de franske vælgere mest:

-Det er ikke mit indtryk, at franskmændene er optagede af, om der cirkulerer falske Facebook-sider eller ej. De er derimod optagede af, om de får rigtige eller forkerte oplysninger i medierne. Og der er en udbredt forståelse af, at medierne er dybt utroværdige, siger Stéphanie Surrugue.

- Og tilliden til de store medier i Frankrig kan ligge på et meget, meget lille sted - både hvis man spørger franskmændene, men i allerhøjeste grad også, hvis man spørger præsidentkandidaterne, siger Stéphanie Surrugue.

-Flere af favoritterne ved præsidentvalget bruger store dele af deres taletid på at kritisere medierne, som de så forsøger at gå udenom ved at benytte sig af andre platforme. De laver deres egne You Tube-kanaler, og de holder pressekonferencer uden kritiske spørgsmål på internettet og lægger det ud til folk på den måde, siger Stéphanie Surrugue.