Valgkampen bliver brutal: Kandidater lancerer angrebs-kampagner

Nu er det blevet tid til de tradtionsrige kampagner, hvor kandidaterne i det amerikanske valg hænger hinanden ud.

I hans kampagne mod Ted Cruz fortæller Donald Trump, at modstanderen Cruz har fået ualmindelig gode låne vilkår - såkaldte sweetheart loans. (Foto: Screenshot fra Donald Trumps video © Donald Trump)

Den traditionelle mudderkastning mellem kandidaterne i den amerikanske valgkamp er for alvor gået i gang. Det sker efter afslutningen på primærvalget i New Hampshire, hvor republikanske Donald Trump og demokratiske Bernie Sanders løb med sejren.

- Valgkampen vil nu blive endnu mere brutal. Vi vil begynde at se de meget negative kampagner, der er kendt for at være barske. Kandidaterne skal føre valgkamp i flere stater på én gang, og i den forbindelse er kampagnerne et meget vigtigt redskab, siger Steffen Gram, international korrespondent i DR Nyheder.

Med to demokratiske og ni republikanske kandidater tilbage i opgøret kan det blive til en del kampagner i den kommende tid.

Mere barske end nogensinde

I år spår avisen the Telegraph, at kampagnerne bliver mere barske end nogensinde. I den republikanske lejr forventes kandidaterne sammenlagt at bruge 29 milliarder kroner på at svine hinanden til på tv.

Selvom kampagnerne langt fra er nydelige og ofte ikke er for sarte sjæle, så har de stor effekt og strategisk værdi.

- Kan man fremstille sin modstander som utroværdig og umoralsk, så er det et langt stærkere våben end at sætte spørgsmålstegn ved faglige kvalifikationer og erfaring. Når vi som vælgere eller forbrugere skal træffe et valg, er vi enormt styret af værdier og følelser, siger Frederik Preisler, kreativ direktør i kommunikationsbureauet Mensch.

Frederik Preisler har selv udviklet kampagner for både Socialdemokraterne og Venstre i to danske valgkampe. Han understreger:

- Selv den mindste usikkerhed kan spille ind i underbevidstheden. Mennesker er ikke rationelle.

De to republikanske kandidater Donald Trump og Ted Cruz er nogle af de første til at indlede kampagne-kampen mod hinanden. Her følger to af deres såkaldte "Attack ads" fra valgkampen:

I sin video fra 9. februar fremhæver Donald Trump blandt andet, at Ted Cruz har fået såkaldte sweetheart loans på godt 6,5 millioner kr, hvor låneren har lukrative vilkår, ofte fordi udlåner og låner laver forretningen sammen. Se videoen her.

Forud for vælgermødet i Iowa lancerede Ted Cruz en video, hvori han citerede Donald Trump for at kalde indbyggerne i delstaten for dumme.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube