Voksende boykot: Globale virksomheder fjerner reklamer fra Youtube

Starbucks, Walmart, Pepsi, Volkswagen og flere andre firmaer vil ikke forbindes med stødende videoer.

Reklamer fra en lang række firmaer havner på videoer med stødende indhold. Derfor fjerner de nu deres reklamer.

En lang række globale virksomheder har valgt at boykotte Youtube.

Starbucks, Walmart, General Motors, Pepsi, AT&T, Verizon, Volkswagen og flere andre store firmaer har alle bedt om at få fjernet deres reklamer på det amerikanske videomedie, der er ejet af Google.

- Indholdet som, vi bliver associeret med, er stødende og fuldstændigt i mod vores værdier, skriver Walmart i en pressemeddelelse ifølge avisen The Guardian.

Boykotten sker efter, at The Wall Street Journal tidligere på ugen kunne dokumentere, hvordan flere af firmaernes reklamer på Youtube blev vist i forbindelse med videoer, der indeholder racistisk indhold.

Firmaernes reklamer havner på videoer med stødende indhold på grund af et system, der tilfældigt fordeler reklamerne ud over de millioner af videoer, som findes på Youtube.

Tabte reklameindtægter kan få økonomiske konsekvenser for Google, skriver The Guardian, og derfor har firmaet blandt andet givet en officiel undskyldning.

Googles topledere, Philipp Schindler, skriver i sin blog, at kontrollen med reklamerne skal øges, og at firmaet vil ansætte flere folk til at forfine systemet, så reklamerne ikke havner på kontroversielle videoer.

Alligevel har flere af firmaerne efterfølgende valgt at stoppe annonceringen på Youtube.

Inden man kan se en video på YouTube, starter der typisk en annonce med en varighed på 10-20 sekunder. Her er det eksempelvis en annonce fra bilmærket Skoda, som YouTube-brugerne skal se i minimum fem sekunder, inden de kan gå videre til afspilningen af en video om skildpadder. (© Skærmbillede fra YouTube)

Danske reklamer på IS-video

I februar kunne Berlingske fortælle, hvordan reklamer fra danske virksomheder også optrådte i forbindelse med Youtube-videoer fra terrororganisationen Islamisk Stat (IS).

Avisen fandt en række eksempler, hvor annoncer fra Telmore og Forbrugerrådet Tænk blev vist sammen med den officielle hymne for Islamisk Stat.

- Hvis vores annonce bliver brugt på typer af indhold, som vi via vores bureau har frabedt os at blive bragt i sammenhæng med, synes jeg, at det er dybt problematisk, sagde Forbrugerrådet Tænks medlemschef, Jeanette Hartz, til Berlingske.

Peter Kruse, der er it-sikkerhedsekspert hos CSIS, forklarede, at det er kompliceret at sige, hvor en reklame ender, hvis man som firma betaler for en onlinekampagne på Youtube.

- Problemet er lidt, at hele reklamemarkedet er lidt "wild west"-land. Så når man køber noget billigt, så er der en risiko for at blive koblet med noget, man ikke vil associeres med, sagde han til Ritzau i februar.

Han fortalte, at reklamernes placering afhænger af en lang række ting som interesser, geografi og hvilke hjemmesider, Youtube-brugerne besøger.

I princippet kan der ifølge it-sikkerhedseksperten gå penge fra annoncøren til den, der har lagt klippet op, og derfor kan virksomheder, uden de er opmærksomme på det, komme til at sende penge til terrororganisationer, når de køber annoncer på Youtube.