100 millioner år gammelt insekt fanget i rav

Forskere har fundet et forhistorisk insekt med et sært udseende i en lille klump rav.

Insektet har et trekantet hoved og store, opsvulmede øjne, som formentlig har givet insektet et 180 graders syn. (Foto: George Poinar © Oregon State University)

VIDENSKABSBILLEDET

Forskere fra Oregon State University har fundet et mærkeligt forhistorisk væsen forskanset i en lille klump rav.

Med sit trekantede hoved og sine store, svulmende øjne ligner insektet ikke noget, som forskere tidligere har set, og derfor er det lille kryb nu placeret i sin helt egen taksonomiske orden: Aethiocarenodea.

Det latinske navn på det nye insekt, Aethiocarenus burmanicus, refererer til det område i Myanmar – det tidligere Burma, hvor ravklumpen med insektet blev fundet.

Levede side om side med dinosaurerne

Forskerne mener, at insektet er 100 millioner år gammelt, og at det trekantede E.T.-lignende hoved med store øjne gjorde det lille dyr i stand til at se bagud.

Det vingeløse insekt boede sandsynligvis i sprækker i barken på træer, hvor det levede af mider, orme eller svampe, mens dinosaurer traskede forbi.

Derudover har forskerne lokaliseret små kirtler på insektets hals, og forskerne mener, at dyret brugte disse til at danne kemikalier, der kunne skræmme rovdyr væk.

Insektet, som er af hunkøn, har en lang hals, hvorpå forskerne fandt små kirtler. De gætter på, at disse kirtler producerede kemikalier til at holde rovdyr væk. (Foto: George Poinar © Oregon State University)

Forsker bag opdagelse af insekt skræmte børn med maske

George Poinar, Jr. er professor emeritus i entomologi ved Oregon State University, og han er en af forskerne bag opdagelsen af det forhistoriske insekt, som er beskrevet i det videnskabelige tidsskrift Cretaceous Research.

- Jeg har aldrig set noget lignende. Den ser ud til at være så unik i insekt-verdenen, at vi efter megen diskussion besluttede, at den måtte placeres i en helt ny orden, siger George Poinar, Jr., i en pressemeddelelse.

Forskeren var så begejstret for det spektakulære udseende af det nyopdagede insekt, at han til halloween lavede en maske, som skulle ligne det lille dyrs trekantede hoved.

Selvom E.T. også havde et trekantet hoved, og de fleste nok husker ham som et venligt væsen, så blev masken for meget for de børn, der bankede på forskerens dør til Halloween.

- Den skræmte børnene så meget, at jeg tog den af, siger han.