Armbånd måler på dit helbred gennem sveden

Forskere ved Berkeley har udviklet et armbånd, der kan måle din helbredstilstand live gennem temperatur og sved.

Armbåndet måler på salte og andre stoffer i sveden og sender informationerne til en smartphone.

Helbredsovervågning er hottere end nogensinde før.

Smart-ure holder allerede styr på pulsen hos mange og fortæller fx hvor mange skridt, man har taget på en dag.

Nu er forskere fra University of California Berkeley tæt på det næste store skridt for de såkaldte wearables.

I det nyeste nummer af Nature, præsenterer de det første fuldt integrerede elektroniske system, der kan levere konstant data om kroppen uden blodprøver.

Et armbånd der kan aflæse, hvordan du har det gennem din sved.

- Sved er rigt på fysiologiske informationer, og det gør det til en meget brugbar kropsvæske for ikke-invasive bærbare sensorer, siger Ali Javey, der er ledende forsker, i en pressemeddelelse.

Sender data til en smartphone

Armbåndet sender løbende analyser af svedet til en smartphone, som så bearbejder de mange data og giver et overblik over personens tilstand.

Sensorerne kan allerede nu advare om udmattethed, dehydrering og for høj kropstemperatur.

Armbåndet måler på de såkaldte metabolitter, molekyler der indgår i forbrændingen, samt elektrolytter, der er forskellige salte. Begge dele er noget, det normalt kræver blodprøver at overvåge.

Prototypen er udstyret med fem sensorer, der sidder på en fleksibel printplade. Ved siden tager andre kredsløb sig af at sende data fra armbåndet.

Sensorerne sidder på et stykke bøjeligt elektronik. Senere udgaver vil samle det hele på en enkelt chip. (Foto: DR Viden/Screengrab © UC Berkeley)

Bliver mindre og måler på mere

Forskerne har dog planer om at gøre apparatet meget mindre.

- Vi kan sagtens skrumpe enheden ved at integrere alle kredsløbene på en enkelt chip. Antallet af biokemikalier vi kan kigge på kan også forøges, så vi kan måle på flere ting samtidigt. Det kan gøre kliniske forsøg i stor skala mulige, siger Sam Emaminejad fra forskningsgruppen.

Indtil videre er armbåndet tiltænkt atleter, men det langsigtede mål er ifølge Ali Javey at bruge det til at udføre store medicin-studier på hele befolkninger.

Forskerne kan dog også sagtens forestille sig, at armbåndet kan bruges af almindelige mennesker, og specielt til overvågning af syge.