Computerspil: Fri leg og big business

Europas største spilmesse er et slaraffenland for spil- og teknologiinteresserede, men der er også stort fokus på forretning og ny teknologi.

Presse og spillere venter på deres tur til at teste de nyeste spil (Foto: Esben Hardenberg © Esben Hardenberg)

I denne uge vandrer omkring 350.000 mennesker gennem dørene til det store messecenter Koelnmesse i Köln. Anledningen er Gamescom, verdens næststørste spilmesse.

Seks store haller på i alt 201.000 kvadratmeter er åbne for pressen og offentligheden og her udstiller spiludviklerne deres nyeste kreationer.

Nogle af spillene er allerede på markedet, men venter man i kø, får man lov at smugkigge på ufærdige titler, som ellers holdes bag digital lås og slå indtil de udgives.

Spilinteresserede venter i kø i timevis på at prøve de nyeste spil, før de bliver udgivet. (Foto: Esben Hardenberg © Esben Hardenberg)

Nye teknologier vises frem

Der er også rig mulighed for at blive transporteret til et helt andet univers ved hjælp af virtual reality. Computerspil forventes at blive et af de områder, hvor virtual reality først kommer til at få sit gennembrud.

Tal fra Forbes.com viser, at de tre brilletyper, som typisk bruges til spil, har solgt under 1,5 million eksemplarer på verdensplan. Til sammenligning har Sony solgt næsten 60 millioner Playstation 4-konsoller.

Virtual reality-briller lukker brugerne ind i spillenes univers på en særlig indlevende måde. (Foto: Chris Lehmann © Chris Lehmann)

Derfor står der overalt på Gamescom store og små udviklerhuse klar til at sende besøgende ind i de virtuelle verdener. Virtual reality-briller er endnu ikke allemandseje, og der gøres meget ud af, at få både teknologien og spillene til at fremstå bedst muligt, så det nye marked får bedst mulige chancer for at vokse.

Computerspil er en global forretning

Gamescom er langt fra kun leg, sjov og ballade. Bag facaden, i de sydøstlige haller af det enorme kongrescenter er der et område, som er lukket land for de fleste.

Her aftaler spiludviklere og -udgivere forretningsaftaler i lukkede båse - og her kan man blive inviteret til særlige lukkede demonstrationer af ufærdige spil.

Samlet set er computerspilindustrien omkring 615 milliarder kroner værd, og det er på messer som Gamescom at mange af de beslutnigner, som styrer det marked, bliver taget.

Der er meget mere fra Gamescom, når Digitalt på P1 i morgen ser nærmere på de oplevelser, der er på vej igennem Virtual Reality-teknologi. Lyt med klokken 13:30 på P1.