Fysikere finder nye spor efter umulig partikel

Japanske forskere mener at have fundet tegn på, at den mystiske tetraneutron eksisterer.

Forskerne ser spor efter tetraneutronen når de beskyder flydende helium med tung helium. I nogle tilfælde er der en Beryllium-kerne tilbage - og så fire neutroner, som ser ud til at hænge sammen. Det burde ikke kunne lade sig gøre. (© DR - Mie Hvidkjær)

Eksperimenter ved det japanske forskningscenter RIKEN har opdaget tegn på en næsten sagnomspunden partikel kaldet tetraneutronen.

Deres forskning er publiceret i Physical Review Letters.

Tetraneutronen er en tilsyneladende ustabil partikel, der har en kerne bestående af fire neutroner.

Problemet er bare, at den er teoretisk umulig. For ifølge det såkaldte Paulis udelukkelsesprincip, kan partikler i det samme system ikke være i den samme kvantetilstand - og derfor ikke hænge sammen.

Alligevel ser forskerne spor efter partiklen, der opstår når en stråle af neutronrige helium-kerner - med to protoner og seks neutroner i kernen - skydes mod en væske af almindelig helium, der kun har to neutroner i kernen.

Resultatet er en sjælden gang imellem en beryllium-kerne med fire protoner og fire neutroner, hvor de sidste fire neutroner er forsvundet.

Og selvom partiklen ikke kan ses direkte, passer den på ideen om en tetraneutron.

Partiklen er dog ekstremt ustabil og kan kun eksistere i en milliardtedel af en billiontedel at et sekund, før den henfalder.

Fysikerne har ledt efter tetraneutronen i årtier.

Det bedste bevis på, at partiklen måske er virkelig, kom i 2002, da den teoretiske fysiker Francisco-Miguel Marqués beviste, at neutronerne blev skudt ud af berylliumkernen sammen i stedet for en af gangen.

RIKEN-fysikerne vil nu fortsætte med deres eksperimenter for at påvise hvordan tetraneutronen kan opstå.