Gasarter opdaget i atmosfæren på diamantplanet

Gasarterne brint og helium er for første gang registreret i atmosfæren på en planet udenfor vores solsystem.

55 Cancri E hedder en såkaldt super-Jord placeret 40 lysår fra vores solsystem. Nu har astronomer fundet gasarter i dens atmosfære. (© UCL)

Den eksotiske exoplanet 55 Cancri e er over otte gang så tung som Jorden og er tidligere blevet kaldt "diamantplaneten", fordi beregninger på dens masse og radius har fået astronomer til at tro, at dens indre er fyldt med sammenpresset kulstof.

Nu har forskere fra University College London fundet gasarter i planetens atmosfære. Og det er første gang, det er lykkedes med en planet udenfor vores solsystem.

Deres resultater er publiceret i Astrophysical Journal.

- Det her er et meget spændende resultat, fordi det er første gang vi har fundet de spektrale fingeraftryk efter gasarter i atmosfæren på en super-Jord, siger Angelos Tsiaras, en PhD-studerende ved UCL i en pressemeddelelse.

- Vores analyser af 55 Cancri e's atmosfære tyder på, at det er lykkedes planeten at holde fast på væsentlige mængder af brint og helium fra den stjernetåge, den blev skabt i.

Spektrallinjer er fingeraftryk

Super-Jorde regnes for de mest almindelige planettyper i vores galakse. De kaldes super-Jorde fordi de er langt større end Jorden, men langt mindre end gaskæmper som Jupiter og Saturn.

55 Cancri e, der er placeret i stjernebilledet Krebsen 40 lysår væk, har et år der varer 18 timer og overfladetemperaturer i omegnen af 2000 grader Celsius.

Forskene har observeret gasarterne ved meget hurtigt at skanne Hubble-teleskopets Wide Field Camera 3 henover stjernen for at skabe en række spektrallinjer.

Spektrallinjer er en slags fingeraftryk i lysets bølgelængder, der kan fortælle hvilke stoffer stjerner og andre objekter i rummet består af.

Spor efter blåsyre i atmosfæren tyder ifølge forskerne på, at planetens atmosfære også er rig på kulstof - en opdagelse der, hvis den bliver bekræftet, gør 55 Cancri e til et endnu mere eksotisk og ugæstfrit sted.