Biobusser ruller ud på nordens travleste buslinje

​Den københavnske buslinje skifter navn fra 5A til 5C og går fra at køre på diesel til biogas.

Linje 5A i København er Nordens travleste buslinje og transporterer årligt ca. 20 mio. passagerer. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26, 6 mio. passagerer i 2015. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Nordens travleste buslinje, linje 5A i København, går over til miljøvenlig brændsel.

Det sker bl.a. fordi nye biogas-busser erstatter dieselbusserne på ruten, der går fra Københavns Lufthavn til Herlev Hospital.

Og det betyder renere luft til borgerne i København, Tårnby og Herlev.

- Det er vigtigt og den rigtige vej at gå. Det vil nedsætte partikelforureningen og betyde meget for de københavnere, der fx cykler rundt i byen, siger lektor ved Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet i Esbjerg, Jens Bo Holm-Nielsen.

Forsker: Det var på tide

De nye busser kører på biogas og udleder 72 pct. mindre NOx og har 33 pct. mindre partikeludledning end de nuværende busser.

- Det er på tide, at man får offentlig transport over på nogle renere brændsler, siger Jens Bo Holm-Nielsen.

Biogas
  • Biogas bliver dannet ved forrådnelse af biologisk nedbrydelig materiale under et iltfrit miljø
  • Den består af 50-80 % metan og 20-50 % kuldioxid
  • Ca. trefjerdedel af biogassen bliver anvendt som brændsel i gasmotorer til produktion af el og varme
    Kilde: Dansk Gasteknisk Center

For selvom det går godt med omlægningen til vedvarende energikilder på varme og energiområdet, så halter transportsektoren efter.

Og det er et problem, hvis Danmark skal nå at blive uafhængig af fossile brændsler i 2050, som regeringens mål lyder.

Et skridt nærmere CO2-neutral hovedstad

Udover biobusser, mener Jens Bo Holm-Nielsen også, der skal endnu mere fokus på eltog og elbiler og at fremtidens transportnet skal fokusere på moderne fleksibilitet med metro og letbaner som supplent til fx cyklen.

I København modtages den nye, grønne linje med åbne arme. Her skal alle byens dieselbusser over de kommende år udskiftes med miljøvenlige alternativer:

- De nye CO2-neutrale biogas-busser betyder renere luft, og bringer os samtidig endnu et vigtigt skridt nærmere visionen om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025, siger Frank Jensen, overborgmester i København.