Elbil-boom giver nye grønne udfordringer

Elbilers aftryk på klimaet er ikke nødvendigvis mindre end de brændstofdrevne, lyder det fra flere eksperter.

Energiforsker Peter Omand Rasmussen fra Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet forsker i elektriske maskiner. Takket være el- og hybridbilernes fremmarch er området sikret stor international opmærksomhed.

“Den elektriske revolution er lige om hjørnet”.

Sådan lyder spådommene oftere og oftere, i takt med at de store bilproducenter lover kæmpeinvesteringer i batteridrevne biler.

Hos mange forbrugere er drømmen, at vi i fremtiden kan transportere os rundt uden dårlig samvittighed over at svine miljøet til.

Lektor Peter Omand Rasmussen fra Aalborg Universitets Institut for Energiteknik stiller sig dog forbeholden over for om hastigheden i omstillingen til batteridrevne biler og miljøeffekterne deraf vil holde stik.

-En af problemstillingerne i dag er, at den opgivne rækkevidde er løgn og latin i forhold til den virkelige rækkevidde.

- Når folk tænker på rækkevidde, er det motorvejskørsel. Men der klarer elbiler kun det halve af dét, der bliver opgivet. Så der er stadig nogle begrænsninger fortæller han i P1’s klimaprogram ”Sidste Mand Slukker Lyset”.

Kun vedvarende energikilder giver elbiler værdi

Derudover gør det ifølge forskeren også en markant forskel, hvor strømmen stammer fra.

Hvis bilerne kører på strøm, som kommer fra vedvarende energikilder, er det let af få øje på de grønne forbedringer i forhold til benzin- og dieselbiler.

Til gengæld er de ikke nødvendigvis et hak bedre, hvis man kigger på batteriernes klimabelastning, når de skal produceres og til sin tid bortskaffes og genbruges, lyder det fra Peter Omand Rasmussen.

Sidste mand slukker lyset

I P1-programmet Sidste mand slukker lyset, er DRs Videnskabsredaktør Søren Bjørn-Hansen pessimist og klimajournalisten Rasmus Thirup Beck ukuelig optimist.

Flankeret af nyheder, fakta, ildsjæle og eksperter forsøger de i hver udsendelse at komme frem til, om der er lys for enden af tunnelen, eller om menneskeheden lige så godt kan lukke og slukke.

Du kan finde alle podcasts fra 'Sidste mand slukker lyset' her.

Produktion af elbiler er en CO2-sviner

Tidligere i år kom der en stor rapport fra Svenska Miljö Instituttet IVL, der forsøgte at beregne livscyklus-udledningerne fra elbiler.

Rapporten konkluderede, at der udledes store mængder CO2 i forbindelse med produktionen af batterier til elbilerne. Jo større batterier, jo mere CO2-udledning.

En af forskerne bag den svenske rapport, Lisbeth Dahllöf, forklarer, at batterierne hovedsageligt produceres i Kina og Sydøstasien, og at det sker ved hjælp af strøm fra kulkraftværker. Energien bruges blandt andet til at holde strømslugende produktionsfaciliteter hvor luften er særligt renset kørende - det der også kaldes renrum.

Desuden konstaterer den svenske rapport, at der er et stort CO2-udslip i forbindelse med forædlingen af materialer og opgravning af råstoffer til battericellerne.

Så en elbil er altså ikke mere grøn end en konventionel bil, når den forlader fabrikken. Faktisk er den ofte mindre grøn, hvis den har et stort batteri, vurderer Svenska Miljö Instituttet.

Vanskeligt at genanvende

I den anden ende af bilens livscyklus vil der også være nogle udfordringer, når man skal finde løsninger til at genanvende bilerne.

-Der ligger en problematik i, at vi får hentet nogle ting hjem fra Kina, som pludselig er dyrere at håndtere i genanvendelse. Der er nogle aspekter, der virkelig skal tænkes over fremadrettet, vurderer lektor Peter Omand Rasmussen fra Aalborg Universitet.

Han nævner de særligt råstofafhængige magneter i elbilernes motorer som eksempel. I en almindelig bil vejer de et-to kilo, og han forudser, at det vil være vanskeligt at skabe fornuftig forretning i genanvendelse.

Går mange år før majoriteten er elbiler

På globalt plan er der ifølge den nyeste rapport fra International Energy Agency over to millioner elbiler på vejene globalt. De udgør dog stadig kun 0,2 procent af verdens lette køretøjer.

Bloomberg New Energy Finance spår i en ny rapport, at elbiler vil udgøre 54 procent af det globale bilmarked i år 2040.

Wallstreet-konsulentvirksomheden Bernstein har også lige sendt en rapport ud om elbiler. Den skønner, at elbiler om 20 år vil stå for 40 procent af det globale bilsalg og udgøre 30 procent af den samlede bilpark.

Hør mere om elbilernes klima-aftryk i seneste afsnit af “Sidste mand slukker lyset", hvor der også bliver gjort status over elbilernes forvandling fra "elendige små kabinescootere" til fuldvoksne luksuskøretøjer.