Johan vinder Ph.d. Cup: Det er også mine kollegers sejr

Biokemiker Johan Andersen-Ranberg fra Center for Syntesebiologi ved Københavns Universitet kan forklare sin forskning, så alle forstår det.

Johan Andersen-Ranberg blev færdig med sin ph.d. på Center for Syntesebiologi ved Københavns Universitet i juni 2014 og er i dag ansat som post.doc. samme sted. Han har vundet Ph.d. Cup 2015, som DR, Dagbladet Information og Lundbeckfonden arrangerer sammen med de danske universiteter. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © Hanne Kokkegård - DR Videnskab)

En knaldrød læbestift, en grøn plante og så biokemiker Johan Andersen-Ranberg på scenen. På tre minutter formår forskeren fra Center for Syntesebiologi ved Københavns Universitet at forklare publikum, hvad hans forskning med planter går ud på, og hvorfor den er vigtig for os alle.

Trods knivskarp prioritering er foredraget meget underholdende, og det har substans nok til at overbevise de tre dommere i Ph.d. Cup 2015 om, at Johan Andersen-Ranberg er den bedste af de otte finalister til at formidle sin forskning på så kort tid under DR2’s store show i DR Koncerthuset.

Opsummeret bliver dommerne overbevist af tre ting: Let, legende fortælleglæde. Gode konkrete eksempler om lus og læbestift. Klar formidling og samfundsrelevans.

SE SHOWET i videoen herunder. Det varer 1 time og 24 minutter.

Ph.d. Cup 2015 – forstå forskningen

Hvert år arrangerer DR sammen med Dagbladet Information, Lundbeckfonden og de danske universiteter Ph.d. Cup. Det er en konkurrence, hvor unge forskere, der har afsluttet deres ph.d., dyster om forskningsformidling.

De otte finalister til Ph.d. Cup 2015

Morten Würtz, Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet

Martin Odgaard, Arkitektskolen Aarhus

Anne Mørk, Center for Amerikanske Studier ved Syddansk Universitet

Naia Morueta-Holme, Bioscience ved Aarhus Universitet

Johan Andersen-Ranberg, Institut for Plante- og Miljøvidenskab ved Københavns Universitet

Morten Kyed, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet

Mia Beck Lichtenstein, Institut for Psykologi ved Syddansk Universitet

Asger Moll Wingender, Økonomisk Institut ved Københavns Universitet

Konkurrencen skal sætte fokus på, hvor vigtig forskning er for vores samfund og vores velstand og samtidig minde forskerne om at tage del i samfundsdebatten, så deres forskning kan komme mere i spil. Konkurrencen skal også gøre os andre interesserede i forskning.

Johan Andersen-Ranberg er tydeligt begejstret over at have vundet, da DR Viden taler med ham efter showet:

- Jeg synes, at der var rigtig mange rigtig gode. Da nummer 3 og nummer 2 blev råbt op, så stod jeg med den der fornemmelse: Enten er det lige meget - eller også bliver det virkelig fedt. Og det blev virkelig fedt.

Forskning er en holdindsats

Johan Andersen-Ranberg taler om, at sejren er noget, der helt klart booster hans CV. Men ligesom i sin præsentation på scenen trækker han sine kolleger på Center for Syntesebiologi frem.

- Ph.d. Cup giver lidt et billede af, at der sidder én genial person og laver det hele. Sådan er det overhovedet ikke. Forskning er en holdindsats, og det vil det altid være. Det er ikke kun mit arbejde, jeg præsenterer i dag. Det er jo arbejde fra mange mennesker, siger han.

- Så forhåbentligt kan min afdeling også bruge sejren. Det er sjældent, at en afdeling får så meget eksponering, som vores afdeling gør, fordi jeg stiller op i Ph.d. Cup. Hvis de kan bruge mig som platform for det, er mit mål nået, siger Johan Andersen-Ranberg.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen overrakte prisen til Johan Andersen-Ranberg ved Ph.d. Cup 2015. Prisen består ud over æren af 15.000 kroner, som han skal bruge til at besøge ét af de innovationscentre, som Danmark har oprettet i forskellige forskningsmiljøer rundt i verden. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © Hanne Kokkegård - DR Videnskab)

Fascinere andre med sin forskning

Det er fascinationen, der driver Johan Andersen-Ranbergs forskning. Og han håber, at det fremgår så tydeligt i hans foredrag, at det lokker nye studerende til.

- Det kunne være virkelig fedt, hvis der en dag kommer en ung studerende hen til mig og siger: Jeg så dig på fjernsynet. Og jeg har valgt at læse syntesebiologi.

De tre dommere, professor i forskningsformidling Maja Horst, professor i filosofi Vincent F. Hendricks og journalist Martin Breum, blev i hvert fald fascineret under showet, som DR-værten, hjerneforsker Peter Lund Madsen, holdt styr på.

Naia Morueta-Holme har skrevet ph.d. inden for økoinformatik og biodiversitet på Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet. I dag forsker hun på University of California – Berkeley - i USA. På billedet venter hun på, at det bliver hendes tur til at komme på scenen ved showet. (Foto: Hanne Kokkegård - DR Videnskab © Hanne Kokkegård - DR Videnskab)
Ph.d. Cup 2015
  • 18. april klokken 20 sender DR2 et show med de otte finalister i Ph.d. Cup 2015, hvor de dyster om at fortælle om deres forskning på en letforståelig måde.
  • Ph.d. Cup er et samarbejde mellem DR, Information, de danske universiteter og Lundbeckfonden.
  • Ph.d. Cup skal sætte ekstra fokus på forskning, forskningsformidling og på forskernes samarbejde med medierne.
  • Hvis forskerne bliver bedre til at fortælle om deres forskning og gode til at gribe fat i medierne, kan langt mere forskning komme i spil ude i samfundet.
  • Ekstra opmærksomhed på forskning kan også øge interessen for selve det at forske. Det er vigtigt for Danmark i dag og i fremtiden.
  • Ud over selve konkurrencen har forskere kunnet deltage i en medieskole.
  • Der har de fået træning i, hvordan de formidler deres forskning til folk, der ikke kender til emnet på forhånd.

Trænet i formidling

Lægen Morten Würtz fra Aarhus Universitet blev nummer 2 med sit foredrag om hjertemedicinen aspirin, mens psykolog Mia Bech Lichtenstein fra Syddansk Universitet blev nummer 3 med sit foredrag om træningsafhængighed.

I begyndelsen af marts fik de otte finalister at vide, at de var valgt ud blandt den lange række af forskere, som universiteterne havde indstillet til årets konkurrence.

De har siden deltaget i et forløb, hvor de har trænet dét at stå på en scene og komme ud over rampen med deres budskaber. De har trænet kroppen, stemmen, artikulationen, intonationen og overgange i deres fortælling.

Lær teksten udenad

Mia Bech Lichtenstein forklarer, at hun har fået meget ud af forløbet. Den største udfordring for hende har dog været at lære testen udenad, og det har finalisterne ikke fået hjælp til.

- Jeg har fundet ud af, at jeg faktisk kan lære sådan en tekst udenad og gengive den, mens jeg samtidig husker at være nærværende og engageret, siger Mia Bech Lichtenstein.

Udover de personlige gevinster ved at deltage i Ph.d. Cup 2015 håber hun, at konkurrencen får andre forskere på banen.

- Hvis Ph.d. Cup kan virke som et reklamefremstød, så andre forskere også indtænker i deres forskningsforløb, at de skal formidle deres forskning, har det også gjort en forskel for forskningen, siger Mia Bech Lichtenstein.