Klimavenligt skib bruger skroget som sejl

Norsk iværksætter vil bygge vindskib, der kan være en enorm miljøgevinst.

Sådan kommer vindskibet til at se ud, når det sejler på havet. Vindskibet vil bruge 60 procent mindre energi end et 'almindeligt' fragtskib. (Foto: Lade AS- Norge © Lade AS- Norge)

Fremtidens mest klimavenlige fragtskib er måske en slags hybrid mellem et sejlskib og et fragtskib.

Den norske iværksætter Terje Lade har fået ideen til skibet kaldet 'Vindskip'.

Han har bygget en lille skibsmodel, og tests viser, at ideen ser ud til at virke, fortæller NRK.no.

Vindskib trækkes frem ved hjælp af vindtryk

Vindskibet baserer sig på princippet fra en sejlbåd, hvor båden trækkes fremad ved hjælp af trykforskelle i sejlet.

Men i stedet for at bruge et sejl, er selve vindskibets skrog udformet som et sejl.

Det er optimalt for skibet at sejle i det nærmeste, man kommer direkte modvind.

Men man vil supplere med naturgas, hvis vinden ikke er tilstrækkelig til, at fragtskibet kan sejle.

Sådan forestiller Terje Lade sig, at fragtskibet Vindskip ser ud bagfra. (Foto: Lade AS- Norge © Lade AS- Norge)

Stor miljøgevinst ved et vindskib

Brændstofforbruget for fragtskibe er enormt, og det forurener.

Læs også: Nyt energi-eventyr: Kør, flyv og sejl på alt fra madrester til kloakslam

Vindskibet vil kunne reducere brændstofforbruget med 60 procent og CO2-udledningen med 80 procent.

Terje Lade oplyser til dr.dk/viden, at han er kommet frem til tallene ved at sammenligne vindskibet med et fragtskib i et norsk rederi. Og han har taget udgangspunkt i samme rute og samme fart.

- Ved at justere kurs og fart vil man nok kunne opnå et endnu bedre resultatet, siger Terje Lade til dr.dk/viden.

Han håber at kunne gå i gang med at bygge vindskibet allerede næste år.

Kig NRK-videoen og se blandt andet skibet blive testet i en vindtunnel, man normalt tester Formel 1-biler i.