Snyd med dieselforurening betyder for tidlige dødsfald

I flere år fiflede de europæiske bilfabrikker med tallene for, hvor meget dieselbiler forurenede. Snyderiet koster årligt 60 danskere livet, anslår ny undersøgelse.

I begyndelsen af august var der demonstration foran det tyske transportministerium i Berlin. På masken står der 'Diesel-Abgase toeten!' - Udledning fra diesel dræber. (Foto: CLEMENS BILAN © Scanpix)

Hvert år er der i Europa cirka 10.000 for tidlige dødsfald, der skyldes de såkaldte NOx-gasser, som udledes af biler. Det er især køretøjer med dieselmotorer, som er de store syndere.

Hvis bilproducenterne overholdt EU's grænseværdier for, hvor meget NOx-gas dieselbilerne udleder i virkeligheden, så ville der være 5.000 færre dødsfald om året.

Det anslår forskere fra IIASA (International Institute for Applied Systems Analysis) og Meteorologisk Institutt i Norge, som står bag den nye rapport.

For dieselbilerne er langt større forurenere end benzinbilerne.

-Hvis udledningen fra dieselbiler var lige så lav som fra benzinbiler, så kunne cirka 7.500 af de for tidlige dødsfald være undgået, siger Jens Borken-Kleefeld, der er seniorforsker på IIASA.

Danmark under gennemsnit

Det er især Norditalien, Tyskland og Frankrig, hvor forureningen med dieselbiler har størst konsekvenser. Risikoen for for tidlig død er mindst i nordiske lande som Finland og Norge.

Ifølge Jens Borken-Kleefeld ligger Danmark under gennemsnittet, når man sammenligner med lande som for Italien.

-Vi anslår, at der er 60 for tidlige dødsfald i Danmark på grund af NOx-gasserne. Halvdelen skyldes så, at grænseværdierne ikke bliver overholdt, siger Jens Borken-Kleefeld.

Og det er meget lidt, når man ser på antallet af dieselbiler i Danmark, der er relativt højt.

-Det skyldes nok miljømæssige faktorer som vinden, der hurtigt spreder forureningen, siger Jens Borken-Kleefeld.

Diesel udleder mere mere end antaget

Dieselbilerne udleder også mere kuldioxid, end man hidtil har antaget, skriver lobby- og miljøorganisationen Transport & Environment, der har hovedsæde i Bruxelles, i en ny rapport.

Organisationen har beregnet, at en gennemsnitlig dieselbiler udleder 42,65 ton CO2 i sin levetid. Det er 3,65 ton mere end en benzinbil.

Dieselbiler blev for alvor populære i Europa i 1990erne. I dag er der cirka 100 millioner køretøjer med dieselmotorer, som kører rundt på de europæiske veje.

Men de forurener også mere end almindelige benzinmotorer. Derfor forsøgte EU at dæmme op for forureningen med lovgivning. Og det fik nogle bilproducenter til at snyde på vægten.

VW snød med tal

Volkswagen var de første, som i 2015 blev afsløret i at have installeret software i bilerne, der fik dem til at se mere miljøvenlige ud, end de i virkeligheden var på vejene.

Udledningen af NOx-gasser var op mod syv gange højere end EU’s grænseværdi, som en undersøgelse fra den uafhængige organisation ICCT (The International Council on Clean Transportation) viste i 2015.

Siden da har Volkswagen forsøgt at komme sig over skandalen. Blandt andet har den tyske bilfabrikant for nyligt annonceret, at man vil investere 150 milliarder kroner i udviklingen af elbiler.

Også Mercedes-Benz, BMW, Volvo og Jaguar Land Rover har offentliggjort store investeringer i elbiler.

Forbud mod forbrændingsmotorer

Dieselbilerne får det da også sværere i fremtiden.

Frankrig og Storbritannien vil forbyde salget af dieselbiler i 2040. Kina har også netop annonceret, at man om får år vil stoppe salget af biler med forbrændingsmotor.

Men allerede indenfor de næste år vil byer som Oslo, London og Paris forbyde kørsel med dieselbiler.

Den nye undersøgelse bekræfter tallene fra en forskningsartikel i Nature, der anslår, at der hvert år er 7.000 for tidlige dødsfald på grund af forurening fra især køretøjer med dieselmotorer.