100 mio. år gammel fugleunge fundet i ravklump

Et internationalt forskerhold opdagede den meget velbevarede fugl i en klump burmesisk rav.

Fugleungen var kun få dage eller uger gammel, da den blev fanget i harpiks. 100 millioner år senere, dukkede den op i en burmesisk ravmine. (© Xing Lida/Chinese Academy of Sciences)

VIDENSKABSBILLEDET

Rav kan gemme på utroligt velbevarede dyr og planter fra fortiden. Tidligere er insekter og rester af mange dyr fundet indkapslet i de gyldne klumper. Endda halestumpen fra en dinosaur.

I sidste uge blev en ny enestående rav-opdagelse så offentliggjort i tidsskriftet Gondwana Research.

Forskere fra China University of Geosciences i Beijing har fundet en utroligt velbevaret fugleunge i en 100 millioner år gammel ravklump.

Ravklumpen blev opdaget af ravminearbejdere i Hukawng-dalen i Burma og indsamlet af et kinesisk museum for mange år siden. Indkapslet er tydeligt resterne af en nyudklækket fugleunge med hoved, vinger, hale og kløer.

- Det er det mest komplette og detaljerede indblik, vi nogensinde har haft. At se noget så komplet er utroligt. Det er helt fantastisk, siger Ryan McKellar fra Royal Saskatchewan Museum i Canada til magasinet New Scientist.

Ingen DNA i ravklumpen

Fundet skuffer dog nok fans af Jurassic Park, for ifølge magasinet er der ikke noget DNA at hente i ravklumpen, som - i hvert fald ifølge filmens verden - kan bruges til at genskabe dinosaurer. Fuglens væv er forlængst omdannet til ren kulstof. Men aftegningerne står klart tilbage.

Selv fuglens farver er bevaret. Men da fuglen blot var brun, ser den ikke så spændende ud.

Fugleungen, som kun var få dage eller uger gammel, da den blev fanget i harpiksen, tilhører en gruppe fuglelignende dyr, som havde både tænder og kløer.

Belone, som fuglen er blevet navngivet, udstilles lige nu på ravmuseet Hupoge, men kan fra 24. juni ses på Shanghais naturhistoriske museum.

Både kløer, vinger og hud er tydelige i ravklumpen. (© Xing Lida/Chinese Academy of Sciences)