Abens hjerne forhindrer den i at tale - ellers kunne den godt

Forskere mener, at de er kommet tættere på forståelsen af, hvorfor mennesker - og ikke aber - kan tale.

Forskerne har animeret en række røntgenbilleder for at se, hvordan lydene bevæger sig i makakabens hals og mund. (Foto: Asif Ghazanfar og Princeton Neuroscience Institute © Asif Ghazanfar og Princeton Neuroscience Institute)

Aber og mennesker ligner hinanden ganske meget. Nu har forskere også fundet ud af, at aber sådan set stemmemæssigt har anlæg for at kunne tale.

Forskerne har undersøgt makakaber, der er opbygget på en sådan måde i mund og hals, at de egentlig burde kunne producere klart forståelig menneskelig tale, når man sammenligner med menneskers anatomi.

Herunder kan du høre lyden fra aben

Når makakaber alligevel ikke kan det, tyder det på, at menneskets evne til at tale stammer fra den unikke udvikling og konstruktion af vores hjerner. Og altså ikke ud fra, hvordan vi ’vokalanatomisk’ er skabt, skriver Princeton University i en pressemeddelelse.

Forskerne kan bruge opdagelsen til at indsnævre oprindelsen af, hvordan vi mennesker er kommet til at tale.

Computermodel visualiserer abens grynt

Man ved, at menneskelig tale stammer fra lyde, der bliver produceret af strubehovedet, og lydene ændres ved hjælp af blandt andet læber og tunge.

Psykologiprofessor Asif Ghazanfar fra Princeton University og Wien-professor i kognitiv biologi Tecumseh Fitch har brugt røntgen til at opfange, hvordan lyd flytter sig gennem de forskellige dele af makakabens hals og mund - såsom tunge, læber og strubehoved.

Abens grynt er blevet lagt ind i en computermodel, der i forvejen er udstyret med de begrænsede udvalg af lyde, som man tidligere har fundet ud af, at aber og menneskeaber har.

På den måde kan forskerne se, at makakaber kunne producere forståelige lyde og endda hele sætninger, hvis abens hjerne spillede med.

Chimpanser kan måske løse gåden

Makakaberne er en gammel abeslægt.

Og forskerne mener, at man ved at undersøge hjernen hos de yngre chimpanser, der er tæt relateret til mennesker, formentlig vil kunne vise, hvilke neurale netværk, der tillader mennesker at tale, men ikke deres evolutionære fætre.

Forskningsresultatet er offentliggjort i tidsskriftet Science Advances.