CERN-forsker: Når vi forstår universet, kan vi også løse vores problemer

Ydmyghed og optimisme på menneskehedens vegne. Det har partikelfysiker Troels C. Petersens fået ud af at lede efter svar på universets gåder i ”verdens største fysiklaboratorium”.

Partikelfysiker Troels C. Petersen: Når man forstår, hvad der har været før en selv, bliver man ydmyg.

Kæmpe bevillinger, banebrydende opdagelser, massiv international bevågenhed og Nobelpriser til historiske nøglepersoner. Det hører alt sammen med til historien om CERN, Det Europæiske Center for Højenergifysik i Schweiz.

Det er vildt at se universet i øjnene.

Troels C. Petersen, Partikelfysiker

Den danske partikelfysiker Troels C. Petersen fra Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet er med i den internationale kreds af forskere, som bruger CERN’s 27 km lange LHC-partikelaccelerator til at lede efter forklaringer på universets opståen for 13,8 milliarder år siden.

Videnskabeligt ”rush”

- Hver eneste gang, du ser noget nyt, giver det et ”rush”, som er helt vildt. Du synes, at det er lykkedes dig at fravriste universet nogle af dets hemmeligheder. Det er en fantastisk følelse, fortæller Troels C. Petersen.

CERN’s opdagelse af den såkaldte Higgs-partikel i 2012 har fået en masse puslespilsbrikker til at falde på plads i fysikernes standardmodel, der beskriver universets elementære bestanddele og deres indbyrdes vekselvirkning.

- De gange, man ser den slags revolutioner, tænker man bare, at det er vildt at se universet i øjnene. Det gør også os fysikere svimle. Måske fordi vi forstår, hvad der er på spil, siger Troels C. Petersen.

Mørk stof – skal vi vædde?

Efter de store opdagelser fortsætter jagten på svar med nye og mere detaljerede spørgsmål. Troels C. Petersens ambition er at finde ud af, hvad ”mørkt stof” og ”mørk energi” er. Vi véd, at det findes, og at 95 procent af universet består af det.

Troels Christian Petersen
  • Født 19. juni 1975
  • Lektor og partikelfysiker ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.
  • Med på forskerholdet bag det store ATLAS-projekt i CERN, som i 2012 stod bag opdagelsen af Higgs-partiklen.

- Jeg forestiller mig, at jeg nok en dag skal få svaret, mens jeg stadig er her. Jeg giver det 80 procents chance - og er også klar til at vædde om det, lyder den kække udmelding.

Troels C. Petersen beskriver sin egen vej til fysikforskningens højborg i CERN som ”lang og hård”. Men også tryg fordi han vidste, at han under alle omstændigheder ville kunne bruge sin naturvidenskabelige viden i andre sammenhænge. Desuden understreger han, at det nok er et ”nøglehul”, men altså ikke helt så vildt som at komme på landsholdet.

- Man tror, man kender vejen, men ofte er det vejen, der kender én. Det var ikke skrevet, at det nødvendigvis skulle gå sådan. Men jeg kan huske, at en fysiklærer i gymnasiet viste mig, hvad CERN lavede. Det var jeg fascineret af, og så begyndte jeg at forfølge det, fortæller han.

Ydmyghed og optimisme

Den privilegerede mulighed for at være en del af arbejdet på CERN via Niels Bohr Institutets involvering er ikke kun en karriereting for Troels C. Petersen. Det har også haft betydning for hans livsanskuelse og menneskesyn. Han mener selv, at han er blevet ydmyg af indsigten.

- Når man forstår alt, hvad der har været før en, med fire milliarder års liv, der skulle udvikle sig gennem Jordens historie, og når man forstår universets størrelse, så giver det én en stor ydmyghed.

Samtidig har det givet ham en optimistisk tro på menneskets intellektuelle formåen.

- Det giver en tro på menneskenes evne, at vi har forstået universet, og hvor vi kommer fra. Vi er ikke totalt færdige, men vi er kommet langt.

- Det giver mig en tro på, at vi også kan bruge det til at løse alle vores problemer. Nogle udefrakommende, nogle selvskabte. Klimaændringer, CO2, energiproduktion. Ja, alle de ting, lyder det optimistisk fra Troels C. Petersen.

I radioprogrammet ”Brinkmann på P1” fortæller Troels C. Petersen mere om fysikkens forsøg på at forklare, hvordan universet opstod og hænger sammen.