Dansk teknologi afslører nyt om Antarktis’ undergrund

Ved hjælp af en stor antenne, har et forskerhold ’scannet’ sig frem til hidtil ukendte grundvandsmagasiner.

Helikopter overflyver Lake Frxyell i Antarktis med Sky-TEM scanneren under sig. (Foto: L. Jansan)

Under det tørre, isfri og golde ørkenområde McMurdo Dry Valleys på Antarktis, gemmer sig et grundvandsmagasin, fyldt med vand så salt og tykt, som var det en lage til saltede agurker.

Det viser en helt ny udforskning af området, foretaget af danske og amerikanske forskere, der tirsdag præsenterer deres fund i tidsskriftet Nature Communications.

I områdets tyktflydende grundvandsmagasin, der kan holde sig flydende ved temperaturer på helt ned til minus 15 grader celsius, findes der højst sandsynligt et mikrobielt økosystem, som hidtil har været ukendt for forskerne.

Magasinet menes at være skabt af resterne af tidligere økosystemer på områdets overflade.

’Scanner’ undergrunden fra helikopter

Det er forskere på Institut for Geoscience på Aarhus Universitet , der har bidraget til fundet med deres såkaldte SkyTEM-teknologi.

En kæmpemæssig ’scanner’, monteret på en helikopter, som gør forskerne i stand til at afkode og kortlægge indholdet af undergrunden helt ned i 800 meters dybde.

- Teknikken kan bedst sammenlignes med en helt almindelig scanning på et hospital, forklarer lektor Esben Auken fra Institut for Geoscience på Aarhus Universitet.

Han har ledet målingerne der førte til fundet og forklarer om systemet hvordan man sender elektromagnetisk energi ned i jorden og måler på responsen.

Kan både finde vand, gas og diamanter

Målingen omsættes så til elektrisk modstand af de forskellige jordlag og på den måde kan forskerne se fordelingen af de enkelte lag. På et par uger har forskerne således skaffet sig mere viden om området, end hvad 40 års traditionelle geologiske boringer har tilvejebragt.

- Der har tidligere været hints om grundvandsmagasinet, baseret på enkelte punktmålinger fra 70’erne, men de har ikke været verificerede som nu, hvor vi har lavet hundredtusindvis af punktmålinger, fortæller Esben Auken til DR Viden.

SkyTEM-teknologien er udviklet til at kortlægge grundvandsmagasiner med, men bruges i dag overalt på kloden til en lang række forskellige formål. Blandt andet til at måle forekomster af mineraler, gas, guld og diamanter.