Én times motion om ugen nedsætter risiko for depression markant

Bare en til to timers motion om ugen nedsatte risikoen for depression blandt nordmænd med 44 procent, ifølge en ny stor undersøgelse.

Du behøver ikke dyrke motion flere timer om dagen for at mindske din risiko for depression betydeligt. Den vigtigste time er den første time om ugen, siger forskerne bag en ny stor undersøgelse. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Flere eksperter har kaldt depression en folkesygdom, og ifølge psykiatrifonden vil op imod hver femte dansker blive ramt af den psykiske sygdom i løbet af livet.

Men måske kan vi selv reducere det tal med en overskuelig livsstilsændring.

I hvert fald viser en stor international undersøgelse, som er blevet offentliggjort i dag i det videnskabelige tidsskrift American Journal of Psychiatry, at blot en times motion om ugen kan reducere risikoen betydeligt.

Vi er stadig ved at finde ud af hvorfor motion kan have den her beskyttende effekt, men vi tror at det er en kombination af forskellige psykiske og sociale fordele ved fysisk aktivitet.

samuel harvey, forsker

- Vi er begejstret over resultaterne, fordi de viser, at selv små mængder motion kan give en signifikant beskyttelse mod depression, fortæller Samuel Harvey fra Black Dog Intitute i Australien i en pressemeddelelse om det internationale forskningsprojekt.

Gælder begge køn og for alle aldre

Det er en stor gruppe norske, engelske og australske forskere, der i samarbejde er kommet frem til tallene.

Og det er ikke en lille undersøgelse, de har lavet. 34.000 voksne nordmænds motionsvaner og depressionsrisiko set over 11 år er blevet undersøgt.

Her konkluderes det, at 12 procent af alle tilfælde af depression kunne være undgået, hvis blot de ramte havde dyrket en times motion om ugen.

Det gælder ifølge forskerne uanset intensiteten af motionen. Effekten kunne desuden måles hos begge køn og i alle aldersgrupper.

Tallene viste også, at de mennesker, der ikke dyrkede motion overhovedet, havde 44 procent større risiko for at udvikle en depression sammenlignet med dem, der blot dyrkede 1-2 timer om ugen.

I undersøgelsen er taget højde for andre mulige årsager som fx. social-økonomiske forhold og BMI, men det betyder ikke, at man kan udelukke, at der er andre bagvedliggende årsager, som forstærker sammenhængen.

Motion reducerer ikke risikoen for angst

Forskerne undersøgte også sammenhængen mellem risikoen for den psykiske sygdom angst og motion. Her fandt de dog ikke en tydelig sammenhæng.

Det gør ikke forskernes undren over hvorfor sammenhængen er så markant netop ved depression mindre:

- Vi er stadig ved at finde ud af hvorfor motion kan have den her beskyttende effekt, men vi tror at det er en kombination af forskellige psykiske og sociale fordele ved fysisk aktivitet, fortæller Samuel Harvey.