Ensom kæmpeplanet er i ekstremt langdistance forhold

Planet, i det der må være det bredeste solsystem hidtil, kredser om sin stjerne 140 gange længere væk fra sin stjerne, end Pluto er fra Solen.

Planeten er så langt fra sin stjerne, at det tager lyset fra stjernen en måned om at nå derud. Her har en kunstner forestillet sig den ensomme planet. (© University of Hertfortshire/Neil James Cook)

Objektet 2MASS J2126 har længe været mistænkt for at være en planet på rejse gennem galaksen helt alene.

Men nu har forskere fra USA, Australien og Storbritannien fundet ud af, at planeten er en del af det største solsystem - rent udstrækningsmæssigt - vi nogensinde har fundet.

Opdagelsen er publiceret i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

140 gange længere væk end Pluto

- Det her er det bredeste planetsystem vi har fundet. Begge objekter (stjernen og planeten) har været kendt i otte år, men ingen har lavet koblingen mellem dem. Planeten er ikke så ensom som vi troede, men den er i hvert fald i et langdistance forhold, siger Niall Deacon fra University of Hertfordshire i en pressemeddelelse.

Forskerne opdagede, at 2MASS J2126 og dværgstjernen TYC 9486-927-1, begge var 100 lysår fra Jorden, og begyndte så at måle på deres bevægelser i forhold til hinanden.

Grafikken her viser hvor ekstremt langt væk fra sin stjerne, den ensomme planet er. Proxima Centauri er den stjerne, som er tættest på vores solsystem. (© Australian National University)

Undersøgelserne viste, at 2MASS J2126 faktisk kredsede om dværgstjernen. Men at planetens kredsløb var næsten ufatteligt stort. Den kredser om sin stjerne i en afstand, der er 7000 gange større end Jordens kredsløb om Solen og 140 gange større end Plutos.

Planeten befinder sig omkring en billion kilometer, eller en million millioner kilometer, fra sin stjerne. Og lyset fra stjernen tager omkring en måned om at nå helt derud.

Et år svarer til en million år

Det er tre gange så stor afstand, som det hidtil mest ekstreme eksempel.

Et år for den ensomme planet, svarer til en million jord-år. Det tager altså en million år for den at kredse én gang om sin stjerne.

Og den er ikke opstået på normal vis.

- Vi var meget overraskede over at finde et objekt med så lav masse, så langt fra sin stjerne. Det kan slet ikke passe, at den er opstået på samme måde som vores solsystem, med en stor skive af støv og gas, siger Dr Simon Murphy fra Australian National University i en pressemeddelelse.

Forskerne tror at planeten er blevet dannet sammen med den dværgstjerne, den kredser om, af den samme tråd af gas - på et tidspunkt for mellem 10 og 45 millioner år siden.

Dr Simon Murphy gætter på, at de er opstået i et område af galaksen, hvor der har været meget lidt stof. For enhver stjerne i nærheden, ville have ødelagt deres spinkle tiltrækning.